torsdag 3 januari 2013

Amerika-kakan

Till sommaren ska jag och några vänner bege oss över Atlanten för en road trip längs med USAs västkust. Det blir Seattle, Portland, Gold Beach, Eureka, San Francisco, Yosemite, Las Vegas, Grand Canyon och så ett par dagar i New York City. Det blir körsbärspaj, flanellskjortor, redwoodskogar, öken, neonskyltar, Golden Gate bron, berg, dalar, Mammoth Mountain, muséer, Whole Foods, loppmarknader, Voodoo Doughnuts och massvis med andra häftiga saker. I höstas hade vi vår första planeringsträff hemma hos mig och jag tänkte att ett pumpkin bread vore en perfekt amerikansk kaka att bjuda på då jag hade puréad pumpa i frysen och mogna bananer i fruktskålen. Jag kryddade den med Speculoos-krydda som jag köpte under min senaste Brysseltripp och adderade lite extra muskot, ingefära och kanel. Tänker dock att det fungerar lika bra med svensk pepparkakskrydda (fast se till att tillsätta lite muskot också) eller gör egen pumpkin pie spice enligt t.ex det här receptet.

Banan- och pumpakaka
  • 0,75 cup rapsolja
  • 1 cup farinsocker
  • 1 cup pumpapuré
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 cups vetemjöl
  • 1,5 tsk bikarbonat
  • 0,5 tsk salt
  • 1 msk pumpapajskrydda
  •  3 välmogna bananer
  • 0,5 cup chocolate chips

Vispa samman olja, socker, pumpapuré och vaniljsocker i en bunke. Sikta i de torra ingredienserna och rör till en jämn smet. Mosa i bananen men se till att det finns lite hela bitar kvar. Vänd ner chocolate chipsen. Häll smeten i en smord brödform och grädda långt ner i ugnen i 160°C i ca en timme.

1 kommentar:

Nathalie sa...

ååhh, Anni. Himlans avis på resan! Kul! Och brödet låter för övrigt inte helt fel det heller.