söndag 9 januari 2011

Ja, men vad har du på mackan då?

Det är nog en av de vanligaste frågorna jag får när jag berättar att jag äter veganskt. Men tro mig, bara för att man inte vill ha grisrumpa på mackan så betyder inte det att ens smörgåsar blir automatiskt tråkiga. Vad kan man äta i mackväg då? Tja det finns nästintill oändliga möjligheter, här är bara några exempel.

Scones bakade på rågmjöl och riven morot med avocado, paprika och färsk basilika.

Superenkla mackor med coctailtomat och äpple. (Frukt på mackan är en klar favorit!)

Suddig bild av en macka med ärtmos, stekt tofu och tomat.

Vegansk färskost och gurka på knäckebröd.

Ibland går jag till det mysiga boulangeriet på Östra förstadsgatan och köper supergott valnötsbröd och lantbröd. Det kan man t.ex göra dubbelmacka i våffeljärnet av med vegoskinka, tomat, spenat och dijonsenap.

Vegorostbiff med tomat.

Frökuse med äpple och kanel.


Soltorkad tomatpesto.

Hembakt bröd på skrädmjöl med jordgubbsmarmelad.

Pålägg gjort på cashewnötter och kikärter med gräslök och vitlök.

Rågknäcke med vegetarisk pastej, tapenade och ruccola.
Kolbröd med sallad, rökt tofu, paprika och inlagd gurka.

Vegansk färskost, skivad seitan, tomat och basilika.

9 kommentarer:

Emma sa...

Superkul inspiration. Jag äter själv kött men tycker det kan bli lite tråkigt ibland med ost, salami, skinka, osv. Superkul tips! :}

ELISE sa...

Åh, soltorkad tomatpesto! Har du någon särskilt, inte alltför dyr, att rekommendera? pesto är nämligen ungefär det bästa jag vet.

Anni sa...

emma: roligt att det var inspirerande! :)

elzplz: den på bilden har jag gjort själv och vet faktiskt inte om jag köpt någon nån gång. men om jag inte missminner mig så ska det finnas någon från ica som är vegansk. kanske även på öb, men är inte säker.

M. sa...

oj, vad många goda förslag :)

More Sunshine, Light Breeze sa...

Oh my! Äpple på macka alltså? låter lite udda men jag är försiktigt positiv, ska nog testa det imorgon..åt peanutbutter&jelly-mackor igår, helt sjukligt gott.. särskilt med hallonsylt, ofixbart!

Anni sa...

more sunshine: jaa, äpple på mackan är fenomenalt! päron är också suveränt och banan. jordnötssmör och sylt har jag alltid tyckt låter äckligt, men nu när jag tänker på det så kan jag nog förstå att det är gott. får allt ta och prova!

More Sunshine, Light Breeze sa...

Det är faktiskt bättre än det låter, så länge man har gott jordnötssmör och god sylt såklart..åh, ja banan! också sjukt gott med jordnötssmör :) elvis-style..

Sofia sa...

Tack för responsen!
Vegopålägg är absolut inte tråkigt, gillar ditt inspirerande inlägg! Själv så gillar jag att ha tartex, jordnötssmör+banan och hoummus på mina mackor, dock inte samtidigt ;)

Luvan sa...

Tack för inspiration! Är själv vegetarian sedan födseln men finner veganism ännu mer tilltalande. Bor fn i Kina där det finns gott om tofu och helvegetariska restauranger (tack vare buddhism). Säg bara till om du har vägarna förbi Beijing och vill ha tips :)