fredag 21 augusti 2009

Blueberry Corn Muffins.

Jag insåg just att jag glömde ju nämna det allra viktigaste i höst-inlägget jag skrev för ett tag sedan. Mosepärerna. Så man kan göra gnocchi och kroppkakor och vanligt hederligt potatismos!

Imorgon bär det av ut i skogen, eller rättare sagt till Ingelstad, för en helg med bad, mys och snicksnack med brüdarna.

Och här kommer ett veganiserat Leila-recept. Mina nya favoriter. Allra godast är de nygräddade och delade på mitten med lite smör och salt.

Blueberry corn muffins (12 st)
  • 100 g margarin
  • 2 tsk no egg + 4 msk vatten
  • 1½ dl soyayoghurt
  • 3 dl vetemjöl
  • 1½ dl polenta
  • 1½ dl strösocker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 1 msk potatismjöl
  • 3 dl frysta blåbär
Smält margarinet och låt det svalna något. Vispa ihop no egg-pulvret och vattnet och rör sedan i yoghurten och margarinet. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i yoghurtröran så att allt blandas, men det får gärna vara lite klumpar kvar. Strö potatismjölet över blåbären och vänd även ner dem i smeten, men gör det försiktigt så att inte hela smeten blir lila. Klicka ut i muffinsformar och grädda i 225° i ca 20 min.

2 kommentarer:

Fido sa...

Haha! Smör på muffins. Gottegris.

Anni sa...

men det är ju sånt margarin som sänker kolesterolet så det är ju bara nyttigt! hihi