lördag 19 mars 2011

En prima linsgryta

Det här är det ungefärliga standardreceptet jag brukar utgå ifrån när jag gör linsgryta. Den här gången gjorde jag det lite annorlunda. Hoppade de krossade tomaterna. Lade till stjälkselleri och lite andra kryddor. Så väldigt god blev den! Kändes lite fräschare på något sätt. Och ni som brukar hänga här har kanske märkt att jag har väldigt svårt att skriva ut mått på kryddor. Jag mäter liksom aldrig. Så man får höfta, gå på magkänslan, eller snarare bara smaka sig fram.

Linsgryta med färsk tomat och lime
  • 1 gul lök, hackad
  • 2 vitlöksklyftor, hackade
  • 3 stjälkar selleri, fint skivad
  • 2 stora tomater, skurna i små bitar
  • en rejäl bit färsk ingefära
  • skal och saft från en lime
  • 1 kanelstång
  • 3 kardemummakapslar
  • finriven muskot
  • 3 dl röda linser
  • 5-6 dl vatten
  • 2 limeblad
  • chilipulver
  • malen koriander
  • gurkmeja
  • 2 msk tomatpuré
  • 400 ml kokosmjölk
  • 2 msk mango chutney
Fräs lök, vitlök och selleri på medelvärme tills de mjuknar. Lägg i tomaterna, riv i ingefäran och tillsätt saft och skal från lime, kanelstång, kardemumma och muskot. Rör runt och låt allt puttra ihop någon minut. Skölj under tiden linserna och häll sedan ner dem i grytan ihop med vattnet. Låt koka på låg värme i ca 10 min. Tillsätt resten av ingredienserna och låt allt puttra ihop tills linserna är mjuka. Smaka av, toppa eventuellt med lite färsk koriander och servera med t.ex råris.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Ser värmande och gott ut!