torsdag 2 april 2009

Minibiskvier.

Jag dog nästan, så goda var de! Någon dag ska jag göra cupcakes av dem, med mandelmassa i kakan, smörkräm på toppen och ringlad smält choklad överst! Originalreceptet kommer från Sju sorters kakor.

Små chokladbiskvier
  • 200 g mandelmassa
  • 2 dl kokmarsan (tillred enligt anvisningar på paketet)
  • 150 g margarin
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 msk florsocker
  • 1 msk kakao
  • 200 g mörk choklad
Skär mandelmassan i ganska tunna skivor och lägg dem på en plåt. Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 8 min. Låt kakorna kallna. Rör samman margarin, marsankrämen, vaniljsocker, florsocker och kakao till en smidig kräm. Ställ kallt en stund. Spritsa ut krämen på kakornas undersida och ställ sedan in dem i frysen en stund. Smält under tiden chokladen och doppa sedan den toppiga sidan av kakorna i choklad.

6 kommentarer:

Kjell Håftén sa...

Åh herreguuud! Jag måste testa!

Signe Rocklin sa...

OMG. Det där lät ju fruktansvärt gott!
Har försökt flera gånger att göra veganska biskvier, men misslyckats varje gång. Ska testa ditt recept nästa gång. ^^

Anni sa...

kjell: gör't!

yamiko: ja, jag har med provat nått veganskt recept som mest smakade smör, de här blev mycket bättre!

lis sa...

Hej!
Mandelmassa, innehåller inte det äggvita? Var kan man köpa utan isf?

Anni sa...

Hej!
Att mandelmassa innehåller äggvita var något nytt för mig. Tror du kan hitta på vanliga mataffärer, typ Ica och Coop som inte innehåller något sådant.

Ida sa...

Åh, biskvier. Jag tror jag ska göra en tårta på samma sätt någon gång. Mandelmassa som botten, kräm och sedan choklad överst. Som en megabiskvi.
Kan inte bli annat än supergott.