tisdag 15 februari 2011

Lyxigaste tisdagslasagnen

Här lagar man godaste lasagnen på år och dar och så ska det vara mörkt och tradigt så man bara får sunkiga bilder på den. Otacksamt är vad det är. Men tro mig, den här var riktigt fin! "Ricottan" är inspirerad av ett recept ur Vegan with a vengeance och blev fantastisk. FANTASTISK! Ska göras många fler gånger. Stoppas i varma mackor. Ätas på kex. Blandas med pasta. Sånna grejer.


Lasagne med grillade grönsaker och cashew- och tofuricotta
  • 1 aubergine, skivad på längden
  • 1 zucchini, skivad på längden
  • 2 paprikor, delade på mitten
  • 6 stora champinjoner, skivade
  • 2 scharlottenlökar, finhackade
  • 2 vitlöksklyftor, finhackade
  • 500 g krossad tomat
  • ½ dl vatten
  • 1 buljongtärning
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 msk balsamvinäger
  • 1 rågad tsk torkad basilika
  • 1,5 dl cashewnötter
  • 500 g tofu
  • 1 msk koncentrerad citronjuice
  • 1 msk tahini
  • 2 msk olivolja
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk torkad basilika
  • lasagneplattor
  • olivolja
Lägg grönsakerna (jag hoppade dock över att rosta champinjonerna) på en plåt och häll på lite olja och salt. Rosta i ugnen i 225° i kanske 15-20 min tills de mjuknat och fått lite färg. Dra av skalet på paprikan, men det gör inget om lite sitter kvar. Blir zucchinin och auberginen klara före paprikan så ta ut dem och låt paprikan vara inne en stund till.

Under tiden grönsakerna är i ugnen fräser du löken i olja så den blir mjuk. Häll i övriga ingredienser till tomatsåsen och låt allt puttra ihop ordentligt. Minst en kvart.

Mixa cashewnötterna till ett mjöl. Pressa ur vattnet ur tofun och lägg den och övriga ingredienser i bunken med nötterna. Mixa allt.

Varva sedan tomatsås, lasagneplattor, grönsaker och tofuröra i en ugnsfast form. Ringla över lite olivolja och täck formen med aluminiumfolie. Grädda i 175° i ca 20 min. Ta av folien och grädda i 20 min till, eller tills pastan är mjuk och lasagnen fått fin färg.

I dagsljus!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Låter mumsigt, ska absolut prova :) Lasange är ju en sån favvo som man inte annars gör veganvariant av...men detta lät gott :) Tack för en underbar blogg förresten, jag kikar dagligen :)

Anni sa...

tack snälla, vad roligt att du gillar bloggen! :) hoppas du lasagnen smakar!

ELISE sa...

Den ser fantastiskt god ut, trots att fotot är en aning mörkt :)
Även jag följer din blogg noga, önskar jag var lite duktig som dig på mat!

Anni sa...

elzplz: du skulle bara veta så glad det gör mig! :) hoppas bloggen kan inspirera dig till att laga mer mat, för det är ju övning som ger färdighet.

Agnes sa...

hej! brukar du koka lasagneplattorna innan du lägger dem i formen, eller nöjer du dig med att ha dem i ugnen?

Anni sa...

agnes: nä, jag brukar inte koka dem först, men kan tänka att det nog kan vara en ganska bra idé för ibland tycker jag det tar så väldigt lång tid i ugnen.

Love sa...

Personligen tycker jag att det är en helt fantastisk bild. Lasagne med tofuricotta är min favoriträtt alla kategorier! Jag kan också rekommendera kombinationen tofuricotta + creamy spread som lasagnefyllning, så gott!

Anni sa...

Love: oh ja det kan jag tänka mig passa riktigt fint!