fredag 18 februari 2011

En nästan rå brownie

Med allt detta Delicatobollsätande som pågår i vegovärlden just nu blev jag så väldigt sugen på att kränga åtminstone en (tolv tänker jag definitivt inte ge mig på). Hittade dock ingen på affären utan köpte med mig kakao och valnötter istället. Kung Markattas kakao blev det. Nästan dubbelt så dyr som ICAs egna, men ekologisk, rättvisemärkt, i fin burk och så himla himla mycket godare! Och ärligt talat, att lite nötter, kakao och dadlar kan smaka såhär gudomligt är ju nästan löjligt.

Valnötsbrownie
  • 2 dl valnötter
  • 1 dl dadlar
  • 3 msk kakao
  • en nypa salt
  • ev. lite vatten
Mixa valnötterna till mjöl. Mixa dadlarna i en annan skål. Blanda ihop nötter, dadlar, kakao och salt. Är massan för smulig så tillsätt lite vatten och knåda ihop. Forma en kaka på en tallrik och låt stå i kylen ett tag. Skär i bitar. Servera gärna med hallon.

12 kommentarer:

Linnea sa...

Ser otroligt gott ut, det ska jag prova i veckan.

Christian sa...

Fuck. Yes.

Är det okej med dig så kommer denna kaka synas på glassfabriken om ett tag ;)

Anni sa...

ja, om du ser till att döpa den till kottekaka så. hihi nee. men ball, då kommer jag dit och fikar den sen. ^^

Tomas sa...

Du borde ju få royalties och gratis kaka då!

Anni sa...

man kan ju nästan tycka det va!

Nej. sa...

Haha, åh, fantastiskt! "Kottekaka" ♥
Jag ska definitivt prova på denna kottekaka i veckan! Sjukt simpel jo!

Julia sa...

Gjorde den här nyss och den smakar precis som kladdkaka, jättegott!

Vegetarisk Vardag sa...

Hej Anni! Trevlig och inspirerande blogg! Snart är det påsk och vi på Vegetarisk Vardag tänkte sätta ihop en fullständigt hönsfjädrad och äggstra festsprakande påskbordspost med tips från flera gröna bloggare där ute. Vill du vara med? Hör av dig med ett av dina bästa påskrecept till pask@vegetariskvardag.se (självklart creddar vi och länkar till din blogg under receptet). Trevlig vår!

Fido sa...

Vill bara meddela att jag har smakat denna och att den är dögod.

Ida sa...

Ser hemskt god ut! Färska dadlar?

Anni sa...

ida:ja precis, men det kanske funkar med torkade också? om man lägger dem i blöt.

Maria sa...

WOW! denna ska testas :D