torsdag 22 oktober 2009

A walk through the pumpkinpatch.

Mitt livs första pumpapaj! Lär bli många fler för det var riktigt, riktigt gott. Mina vänner som var här och åt igår utbrast en väldig massa mmmm:anden och jag menar, kan mat få något bättre betyg än så? Receptet har jag snattat från The Joy of Vegan Baking av Colleen Patrick-Goudreau, men jag har ju översatt det och gjort om det till svenska mått så jag hoppas att hon inte misstycker. Hihi. Imorgon åker jag till Göteborg en sväng och kommer hem igen på lördag. Tip the Velvet, shopping och Mandamys är vad som står på schemat!

Pumpapaj
  • 125 g margarin
  • ½ dl florsocker
  • 2½ dl mjöl
  • 340 g silken tofu
  • 5 dl pumpapuré
  • 1,25 dl sirap (är du rik så använd lönnsirap)
  • ½ dl majsstärkelse
  • 1½ tsk kanel
  • ½ tsk salt
  • 1/4 tsk riven muskot
  • 1/4 tsk malen ingefära
  • 1/8 tsk malda nejlikor
Rör samman margarin och florsocker. Häll i mjölet och blanda så att det precis formas en deg. Låt den vila i kylen en stund och tryck sedan ut den i en smord pajform. Låt gärna stå i frysen en stund innan gräddning, då är det mindre risk att kanterna sjunker ner och att den blir bubblig. Grädda i 175° i ca 20 min. Låt svalna något innan du häller i fyllningen. Mixa alla ingredienser till fyllningen till en slät smet. Häll i pajskalet och grädda ytterligare 40-45 min tills den yttersta delen av fyllningen har stelnat. Det gör inget om den fortfarande är mjuk i mitten, den kommer bakas färdigt när man tagit ut den ur ugnen. Dekorera med nötter eller något annat fint och låt svalna 1-2 timmar så att den hinner stelna helt innan det är dags att äta.

10 kommentarer:

jonna sa...

åh vad gott det ser ut, får testa på :) ha en fin helg!

Anni sa...

tycker jag absolut du ska göra och tack detsamma snälla du! :)

Alice sa...

Den ser god ut. Finns det något sätt att få tag på färdig pumpapuré eller är det att köpa en pumpa och göra själv som gäller?

Anni sa...

jag vet inte riktigt hur det ligger till i sverige. i usa kan man ju köpa färdig, men skulle tro att det är svårare här. jag köpte en egen och följde de här anvisningarna: http://www.ehow.com/how_8305_make-pumpkin-puree.html

Fido sa...

He-heeelvete.

Emeli sa...

Det där såg INTE fel ut =)

Johan sa...

epic win!

Erik sa...

Hej Anni!

Vegan.nu är uppe igen, och jag vet av erfarenhet att det är där många hämtar sina recept. Jag vill att människor ska få ett bra intryck av veganmat och därför samlar jag in en blandning av snygga, proffsiga och goda recept och lägger upp dem, tydligt utmärkt varifrån de kommer.

Har du lust att kika på http://www.vegan.nu/viewtopic.php?f=30&t=97 och säga ifrån om du inte tycker att det känns okej, så tar jag bort det direkt?

Tack!

Anni sa...

Erik: jättekul att sidan är uppe igen! självklart får du ha med receptet där. :)

Erik sa...

tack så mycket! :)