torsdag 20 januari 2011

Sjörövarkakan som kommer bli en standard

Nu har vi spelat ett par föreställningar i Kristianstad, bott på mysigt gårdshotell och haft det riktigt fint. Önskar man fick avsluta varje kväll med en orkester och en skönsjungande ensemble samlade runt en flygel i en mysbelyst nyrenoverad gammal gård. När vi kom dit på kvällen fick vi chili con carne, fast min var utan carne och var (av vad jag kunde gissa mig till) istället främst baserad på zucchini och aubergine som verkade ha kokats länge och blivit sådär härligt mjuk. Frukostbuffén på morgonen var imponerande, men inte speciellt veganvänlig. Men jag fick mig lite goda mackor, ett glas nyponsoppa, en bit ananas och juice i alla fall.

Innan vi åkte igår så passade jag på att baka lite kakor att ta med och bjuda på. Det blev sådana här choc chip cookies fast minus macadamianötterna, ett par glutenfria och så kakan nedan som blev nästan lite för bra (om man får vara så självgod). Jag använde det här receptet men hällde smeten i en 20 x 30 cm form och bakade den i ca 25-30 min. Hällde sedan på glasyren nedan, strödde över lite kokos och vips så hade vi en finfin Sjörövarkaka (eller Mockaruta eller Kärleksmums eller vad man nu vill kalla det).

Hallon- och kaffeglasyr
  • 2 dl frysta hallon
  • 75 g margarin
  • ½ dl kaffe
  • ½ dl kakao
  • 1 msk vaniljsocker
  • 4 dl florsocker
Värm hallonen i en kastrull tills de börjar safta av sig. Passera dem genom en sil. Smält margarinet och tillsätt kaffe, kakao, vaniljsocker, florsocker och hallonsaft. Vispa ihop allt och värm en liten stund. Häll glasyren över kakan, strö över kokos och låt stelna.

1 kommentar:

emelie sa...

Skulle nästan kunna hugga av ett finger för att få äta lite kaka just nu!