söndag 16 januari 2011

Bruxelles, je t'aime part deux

Rue de Livourne 109 ligger La Tsampa som nog egentligen är en ombyggd lägenhet men som nu innehåller en mysig eko/vego/glutenfri affär och en restaurangdel. Här serveras vegetarisk mat mellan 12-19.30. De har en varierande meny med en dagens rätt och en del andra alternativ. När jag var där verkade de flesta rätterna inte veganska, t.ex champinjoncrèpes, tofuburgare med chèvre och quorncurry, men de hade även sallad och soppa. Jag tog en dagens, som just denna dag var vegansk, bestående av en seitanbiff med någons slags ratatouille, ångad kål (savoy gissar jag) med god vinaigrette, en stekt risbiff och en fantastisk morotssås (det verkar vara en trend det där!). Alltihop var supergott, men 10€ kan jag ändå tycka är lite väl saftigt för en lunch.
Restaurangen är ganska liten och de flesta borden finns ute på den inglasade altanen. Personalen var 50+ och det känns ganska familjärt när man sitter där bland den saliga blandningen av besökare. Av vad jag läst i guideboken skulle det här vara ett tillhåll för ungdomar, men allt som allt var vi nog inte fler än 5-6 stycken av kanske 20 gäster som var under 40. När seitanbiffen låg i magen och den söta damen med page och spänne i luggen frågade om jag önskade något mer så fick det bli en bit tarte aux myrtille också. Blåbärspaj det vill säga. Det var den enda desserten som var vegansk, även om hon var lite småskeptisk även över den till en början. God var den i alla fall, trots att den inte innehöll något socker och jag var mätt och belåten när jag promenerade ut i den soliga Brysseleftermiddagen igen.

Inga kommentarer: