söndag 24 juli 2011

Sommarcobbler

Va fan e en cobbler? frågade Johan och ja, det är ju lite svårt det där när man ska översätta till svenska för här säger vi ju kort och gott paj. Det spelar ingen roll om det är ett färdiggräddat skal i botten som man fyller med frukt och bär, om man toppar fyllningen med smuldeg eller som här med en scones-liknande deg, vi kallar det likväl för paj. Eftersom den engelsktalande befolkningen gillar att vara lite mer specifik så har de förstås ett namn för varje sorts paj och den här kallas alltså cobbler. Enligt Wikipedia är den egentliga skillnaden från en "pie" att cobblern saknar en pajbotten utan har bara deg på toppen. Det jag gillar bäst med det här receptet är att degen inte innehåller så mycket socker utan sötman kommer från frukten och glassen (jag blandade ett paket vaniljglass med en halv kruka mixad basilika) eller vaniljsåsen man serverar till. Jag gjorde cobblern glutenfri och använde ca 3 dl av Carlshamns ljusa glutenfria mix, 1,5 dl av deras havremjöl (tänk dock på att inte alla glutenintoleranta äter havre) och 0,5 dl sojamjöl. Självklart kan man dock byta ut det mot vilket mjöl man vill.

Sommarcobbler med jordgubb och nektarin (6-8 port)
  • 5 dl mjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 2 msk socker
  • 50 g margarin
  • 1,5-2 dl växtmjölk
  • 4 nektariner
  • 1 liter jordgubbar
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Skär i margarinet och använd händerna för att skapa en smulig deg. Rör i mjölken lite i taget, tills du får en jämn deg, men överarbeta den inte. Skölj, rensa och dela frukten i bitar. Lägg dem i en ugnsfast form och strö över lite potatismjöl eller majsstärkelse. Klicka ut degen ovanpå frukten. Skjutsa in cobblern i ugnen i ca 45 min i 200°. Börjar den få för mycket färg så lägg på ett bakplåtspapper.

4 kommentarer:

ELISE sa...

nomnom! ser riktigt gott ut.

Fanny sa...

Mmm jag alskar cobbler, sarskilt mer persika!

Sublimis sa...

bara en kort fråga, när du skriver växtmjölk menar du soja el havre?

Anni sa...

sublimis: jag använder oftast sojamjölk, men jag tänker att det nog går lika bra med havremjölk här så då skriver jag växtmjölk, så kan man välja precis vad man vill. mandelmjölk, sesammjölk eller rismjölk funkar nog också minst lika bra.