söndag 30 augusti 2009

Kremlata.

Gremolata är en italiensk kryddblandning som består av persilja, citronskal, vitlök och olivolja. Jag gjorde en egen variant à la örtsalt med basilika. Gott att blanda med yoghurt och ha som sås eller att krydda tofu eller soyabitar med. Jag strödde mitt på en qournfilé som serverades med stekta kantareller, stuvad blomkål, potatis och senap. Fenomenalt!

Imorgon börjar skolan igen och jag känner både pepp och lite ångest. Men mest ska det nog bli roligt ändå.


Kremlata
  • rivet skal av en citron
  • en inte allt för stor vitlöksklyfta
  • en näve basilika
  • 1-2 tsk flingsalt
Hacka vitlöken och basilikan. Blanda alla ingredienser och låt stå och dra en liten stund.

1 kommentar:

emelie sa...

ja, jag tror man mer saknar tanken på det för att man tyckte att det var så gott, men sen när man väl äter det så tror jag som du säger att det inte är någonting särskilt alls.
I midsommras smakade jag en liten bit grillat kött, bara för att, och det smakade bara äckel, det smakade verkligen som gris luktar. Ingen höjdare alltså, haha.

Tack detsamma (: