måndag 11 oktober 2010

Råa pepparkaksbollar

Raw food bollar som passar bra såhär när man börjar längta lite efter julen. Fryde gav dem högsta betyg, vilket jag tycker säger en hel del! Tänkte att jag skulle ta tag i det där med att testa mer raw food framöver, så har ni tips och idéer får ni gärna komma med förslag.

Råa pepparkaksbollar (ca 8 st)
  • 1 dl sötmandel
  • 1 dl dadlar (ca 6 st)
  • ½ dl kokos
  • en nypa salt
  • ½ tsk färsk riven ingefära
  • ½ tsk kanel
  • 1/4 tsk kardemumma
  • 1/8 tsk malda nejlikor
Mixa mandeln i en matberedare eller med stavmixer och lägg den i en skål. Mixa dadlarna och blanda sedan i dem med mandlarna. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop till en deg. Rulla bollar.

lördag 9 oktober 2010

Lite musik såhär en lördag

Jag tyckte det behövdes lite mer musik i den här bloggen så här får ni världens kanske finaste låt just nu. Med bästa, bästa Bright Eyes. Kände mig som 17 igen när jag såg den här videon, för på den tiden var Bright Eyes det jag lyssnade på allra mest. Och ja, han är fortfarande lika bra. Ibland sätter jag på min Conor Oberst playlist och sjunger med i alla låtar. Nästa år kommer han troligtvis släppa ny skiva och jag längtar ihjäl mig.



Annars lyssnar jag en väldig massa på Keith Jarrett. Åh så bra han är. Kan lyssna i flera timmar. Och fenomenala Sufjan, vars All delighted people EP kan vara något av det bästa som släppts i år. Förra veckan kilade jag förbi Rundgång (stans bästa skivaffär) och köpte Kurt Viles God is saying this to you...
för jag kände att den behövdes här hemma hos mig. Nu står den på en hylla och är fin och väntar på att jag ska ta tag i det där med att köpa stereo och vinylspelare. Diverse jazziga listor spelas även flitigt och ibland är jag duktig och lägger in nått nytt i Kottelistan. Hoppas ni gillar!

onsdag 6 oktober 2010

Glutenfria scones

Det där med att baka glutenfritt och veganskt kan ju ibland vara lite knepigt, men oftast är det inte så svårt som man tror. Min kompis Kristin som är glutenintolerant (och har en fin glutenfri blogg) brukar ha kesella i sina scones för att de ska hålla ihop och inte smula. Det måste ju gå att få dem fina även på veganskt vis tänkte jag och ersatte kesellan med sojayoghurt och det funkade prima!

Gjorde en kaka med pumpafrön på och i resten av degen blandade jag i hackade hasselnötter och tranbär. Verkligen supergott! Sen hade jag lång söndagsfrukost med italienskaläxa och galet tjocka september- numret av Vogue Italia (som innehåller kanske världens snyggaste modereportage i 3D(!!!)! Ja jag är löjligt lättfascinerad.). Dukade upp creamy spread, blåbärssylt, en röra med creamy spread, rivet äpple och kanel, thé och äppelbitar. Äpplet som jag förövrigt fick med mig hem från kvällspromenaden jag tog på lördagen. Utanför ett hus stod en liten korg med ett dussin äpplen i. Varsågod! stod det på en lapp formad som ett hjärta. Tack! sa jag och stoppade ett litet äpple i fickan.

Glutenfria Scones

  • 4½-5 dl glutenfri mjölmix
  • 2 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 2 tsk psylliumfrön
  • 50 g margarin
  • 1 dl sojayoghurt
  • 1 dl sojamjölk
Blanda de torra ingredienserna i en bunke och nyp i margarinet. Tillsätt yoghurt och mjölk och rör ihop till en deg. Är den allt för lös och kletig så häll i lite mer mjöl. Dela degen i två och forma två runda, platta kakor. Lägg på en plåt, skär ett kryss över dem och pricka med en gaffel. Grädda i 250° i ca 10 min.

lördag 2 oktober 2010

Högtidligt

Jo, ni förstår att jag gillar att planera va. Särskilt festligheter. Och jag gillar högtider. Liksom, hur kan man inte gilla dagar då det är bestämt att man ska äta våfflor eller göra roliga figurer av pumpor eller klä ut sig eller ta in en gran och lägga paket under den? Sånt där kan man förstås göra precis när man vill, men det blir på något sätt så mycket roligare när man gör det en speciell dag. Tycker jag.

I vilket fall så kom jag fram till att fler högtider borde firas ordentligt så nu är både Halloween, Thanksgiving, Hanukkah och julen inringade i kalendern. För det är ju så roligt det där, att bestämma vad man ska äta och vad man ska göra, pyssla och planera. På Halloween tänkte jag baka pumpapaj. Till Thanksgiving hoppar vi kalkonen och gör istället seitanstek med potatismos, gravy och tranbärssås. På Hanukkah blir det Latkes med varm äppelsås och yoghurt och Hamantaschen. Och nä, det äter man ju egentligen inte vid Hanukkah utan vid Purim, men jag tänkte att man kan ju slå ihop det lite va. Okej? Okej. Och så julen! Den älskade julen. Ska nog inte slå på lika stort i år som jag gjorde i fjol, utan nöja mig med någon sorts seitanjulskinka, en paj som kan förberedas innan och ätas kall och kanske inte så mycket mer än så. Eller jo, brysselkål förstås. Och ostkaka o ris à la malta. Och ja, kommer inte alls kunna hålla igen, lär ju sitta där med tusen grejer jag bara måste testa och prova att veganisera, men så äre. NOG TJATAT NU ANNI. Vad har ni för favorithögtider och hur firar ni dem på bästa sätt?

Här är i alla fall min nyfyndade vinröda sammetsklänning
(som inte görs det minsta rättvisa av bilderna) med svarta broderier vid ärmsluten och kragen som jag hittade på second hand idag och som ska få premiäranvändas på Hanukkah och sedan nog även till jul.

Och glöm inte att på måndag är det Kanelbullens dag. Alltid bra med ett extra skäl att äta bullar ju! Här är ett recept på finska kanelbullar, korvapuusti, men det går såklart bra att göra vanliga "svenska" bullar av receptet med.

torsdag 30 september 2010

Två nyheter

Oatly kommer snart att byta ut det animaliska D-vitaminet som finns i deras Havredryck Plus och Havredryck choklad mot vegetabiliskt. Heja! Läs mer om detta här.

Kan även nämna att Café Zena på Gamla Väster har bytt namn till Café Agnez, men de har fortfarande lika goda mackor och bakverk!

tisdag 28 september 2010

Lite Italien

För tillfället är mitt huvud fullt av oregelbundna verb och prepositioner. Roligt, men förfärligt svårt. Något annat som är roligt och inte särskilt svårt alls är att baka pizza. Den nedanför toppades med chilisås, champinjoner, tomat, basilika och Tofulines ädelost. Mmmmmmolto bene! Adesso sono stanca. Vado a dormire. A presto!

Pizzadeg med bakpulver
  • 2 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk salt
  • 1 msk olja
  • 1 dl mjölk
Blanda alla ingredienser till en deg. Kavla ut på ett bakplåtspapper och lägg på valfri topping. Lägg bakplåtspappret på ett ugnsgaller och grädda i 250° i ca 10 min eller tills pizzan fått fin färg.

fredag 24 september 2010

Chokladbollar

I början av veckan var jag sjuk och låg hemma i sängen, tittade på Singin' in the rain (som kan vara världens bästa film) och ville också dansa såhär. Fick jag inte. Kunde inte heller. Man får ju liksom inte riktigt plats i min lilla 21 kvadratare. Låg snällt stilla och åt några chokladbollar istället. Det hjälpte tydligen. Jag blev frisk.

Chokladbollar
  • 100 g margarin
  • 1 dl socker
  • ½ dl kakao
  • en nypa salt
  • 2 dl rågflingor
  • 1 dl fiberhavregryn
  • 1-2 msk kallt starkt kaffe
Blanda ihop alla ingredienser, forma bollar och rulla dem i kokos, pärlsocker, nötkross, strössel eller något annat trevligt.