söndag 10 juni 2012

Drottningbullar bakade på olja

Nationaldagen var sedan ett tag tillbaka bokad för utflykt till Wanås. Vädret och helgdagsstängda inomhusutställningar satte dock käppar i hjulet, så resan bar istället av till København. Det blev en heldag med konstmuseum, second hand shopping på Nørrebro, besök på Café N och Naturbageriet och givetvis picknick. Jag bidrog med bullar. Några med kanel och så några som från början skulle blivit blåbärsbullar, men då blåbären var lite för få så fick även lite hallon slinka med. Drottningbullar alltså. Receptet jag utgick ifrån kommer från favoritkokboken Systrarna Voltaires mat, men då jag inte hade något margarin hemma (och inte kände för att köpa det heller) så tänkte jag att jag skulle testa att byta ut det mot olja. Och det gick ju alldeles finemang!
Drottningknutar (ca 40 st)

  • 5 dl sojamjölk
  • 1 dl rapsolja
  • 50 g jäst
  • 0,5 msk kardemumma
  • 0,5 tsk salt
  • 2 dl socker
  • 1,3-1,5 dl vetemjöl
  • smörgåsmargarin
  • någon matsked strösocker
  • ett paket frysta hallon och blåbär
  • 1 dl grovt hackade valnötter
Värm sojamjöl och olja tills fingervarmt. Smula jästen i en bunke och häll över vätskan. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop till en deg. Låt jäsa 30 min.

Kavla ut degen till en kvadrat och bred på margarin. Strö socker, hallon, blåbär och valnötter över halva degen och vik sedan över den andra halvan. Skär degen i ca 2 cm breda remsor och dela sedan varje remsa längsgående på mitten men så att den fortfarande hänger ihop i ena ändan. Snurra de två remsorna om varandra och gör en knut. Eller rulla degen till en längd och skär den i skivor, som traditionella kanelbullar. Låt jäsa ytterligare 30 min.

Pensla bullarna med lite sojamjölk och strö över lite valnötshack och någon nypa socker. Grädda i ca 10 min i 225°.

Efter en fin dag i grannlandet var vi ganska trötta men for sedan tillbaka till Malmö för att se premiären av Moonrise Kingdom. Fullkomligt sagolik var den! Se den se den se den, säger jag!

Inga kommentarer: