söndag 11 september 2011

Dags för paj

Nu kommer hösten smygande, pajsäsongen nummer 1. Lagom till det släpper fantastiska Isa Chandra Moskowitz och Terry Hope Romero en ny bok, Vegan pie in the sky (ingen har väl missat bästa Vegan cupcakes take over the world och Vegan cookies invade your cookie jar?). Boken innehåller 75 recept på pajer, tarter, cobblers m.m. Jag vill ha den nu. Nununununuuu.
Förra veckan fick jag en hel kasse med äpplen hemifrån Småland. De flesta fick bli mos, några hamnade i frukostgröten och igår fick det sista axla huvudrollen i en liten höstig portionspaj inspirerad av vår käre Gaashud. Jag ville inte ha den så söt så jag lät bli att sockra frukten, men det kan man förstås göra om man inte vill att den ska vara så syrlig.

Äppel- och lingoncobbler (4-6 port)
  • 8-10 svenska äpplen
  • 1 dl färska lingon
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 1 msk socker
  • ½ dl hasselnötter, hackade
  • 25 g margarin
  • ½ dl mjölk
Kärna ur äpplena och skär dem i bitar. Lägg äpplena och lingonen i en ugnsfast form. Blanda ihop de torra ingredienserna till degen, nyp i margarinet och blanda sedan i mjölken. Sprid ut degen i klumpar över frukten och grädda i 225° i ca 20 min. Passa så att den inte bränns. Servera med sojayoghurt eller vaniljsås.

1 kommentar:

More Sunshine, Light Breeze sa...

oh!! den boken vill jag också ha..! tack för tipset..