onsdag 3 november 2010

En soppa med miso

I lördags svängde jag förbi Kina center livs på Möllan för att köpa ett paket silken tofu till butternutpajen. I kassan sa den snälle expediten att man inte fick handla på kort under hundra kronor. Nähänä, sa jag och så fick jag snällt plocka på mig lite mer grejer. Därmed fick bl.a. en burk mock duck och en påse misopasta följa med hem. Och när jag idag tänkte ge mig på att koka lite soppa hade jag varken wakame, tofu eller salladslök hemma, vilket ju är de vanligaste ingredienserna i en traditionell misosoppa. Svängde ihop en egen variant istället med det som fanns i kylen och det blev ju kalas ändå.

Misosoppa
  • 5 champinjoner
  • 1/4 blomkålshuvud
  • ½ röd paprika
  • 1 burk mock duck
  • en skvätt soja
  • 1 l vatten
  • en näve spenat
  • risnudlar
  • 4 msk misopasta
Rensa svampen, blomkålen och paprikan och skär i lagom stora bitar. Fräs i olja på ganska låg värme så att det blir lite mjukt men inte tar en massa färg. Skär "ankan" i mindre bitar och tillsätt dem i grytan. Häll över lite soja och rör runt. Tillsätt vatten och spenat och låt koka en stund tills blomkålen är lagom mjuk. Ta av från plattan och rör i nudlar. Svårt med portioneringen där men ta så mycket som känns lagom (okej, nu räcker det med lagom Anni). Låt nudlarna bli mjuka och rör sedan i misopastan. Smaka ev. av med lite salt.

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Hej Anni!

Du har fått en Cherry on top Award av mig för din fina blogg. Bara att hämta om du vill ha!

http://flickanokakorna.se/2010/11/07/cherry-on-top-award/

Anni sa...

åh tack söta du! vad glad jag blir. :)

carin sa...

anni! fan vad bra. jag har ju "letat" efter mock ducken här i malmö. gillar den sjukt mycket. nu vet jag! thnx

Anni sa...

carin: åh men vad bra! den brukar stå på en hylla i gången längst till vänster sett från när man kommer in genom dörren. ganska nära kassan.