måndag 22 februari 2010

Staffan och jag

En rätt jag ofta blev bjuden på när jag var nere och hälsade på min vän Julia i Malmö, på den tiden jag fortfarande bodde i Småland, var Staffans kassler. En gratäng med ris, kassler, skivad tomat och curry- och ostsås. Har funderat ganska länge på hur man skulle kunna veganisera den och härom veckan kom jag på att man kanske kunde byta ut osten mot tempeh, som ju har en lite syrlig och på något sätt ostliknande smak. Tomat hade jag ingen hemma och jag var inte duktig nog att gå och handla så jag tog aubergine istället, men den smakade inte så mycket. Annars var det gott, mycket gott. Tror Staffan också skulle gillat.

Curry- och tempehgratäng
  • 4 port kokt ris
  • en halv aubergine
  • 500 g tofu
  • 300 g tempeh
  • 2,5 dl soyagrädde
  • 1,5 dl soyamjölk
  • 1 msk curry
  • 1 buljongtärning
  • salt o peppar
Bred ut riset i en ugnsfast form. Skiva auberginen ganska tunt och stek skivorna på medelvärme med olivolja och salt. Skiva upp tofun, krama ur vattnet och marinera den. Jag blandade ihop lite curry, garam masala, chilisås, soya, olivolja och vatten. Har man fryst in tofun så kommer den suga upp marinaden på en gång, annars tar det lite längre tid och då får den gärna ligga i marinad i någon timme. Stek tofun så att den får färg. Lägg ut tofun ovanpå riset och sedan auberginen ovanpå. Mixa övriga ingredienser i en bunke till en sås och bred ut den över gratängen. Grädda i 200° i 30-40 min.

1 kommentar:

Hedvig sa...

Åh fina du, det har jag inte! :( ansökt såklart men icke, inte än i alla fall! Jag kan inte lyssna på den ändå?

tusen tack hur som helst<3