söndag 6 februari 2011

Sushi och Jönköping

Igår vart jag bjuden på sushi hemma hos min bror och hans sambo. Vi gjorde maki och nigiri med tofu, avocado, morot, gurka och gräslök. Tofun marinerades i soja, risvinäger, olja och lite socker och stektes sedan innan den lades på riset. En stor klick wasabi blandat med soja till det så. Fenomenalt! Veganvrak har skrivit ihop en bra guide om ni vill göra sushi hemma.

"Sashimi" på tofu och sparris, tofunigiri och avocadonigiri, makirullar med morot, gurka, avocado, tofu och gräslök.

Nigiri.

På torsdag åker jag och Jekyll & Hyde-ensemblen till Jönköping för att spela de tre sista föreställningarna. Känner jag mig själv rätt så kommer jag lipa ögonen ur mig när det är slut på lördag. Kommer sakna allt och alla så väldigt mycket. Men, dags att ställa in siktet mot nya äventyr! I vilket fall. Jönköping. Vad får man inte missa där som vegan? The Coffe House är givet och inplanerat för längesen, ser enormt mycket fram emot det. Är det någon som har några andra Jkpgs-tips?

6 kommentarer:

Fanny sa...

Om du ska äta mat finns det ett roligt libanesiskt ställe mitt i stan som heter Liban Deli. De har smårätter, så man får välja ris/bulgur/pommes, sen får man libabröd och så får man välja smårätter som man vill. Finns nog i alla fall 10-12 stycken som är veganska.

Annars är det allra bästa tipset Arams gatukök. Det är den absolut bästa falafeln i hela världen. De gör brödet medan du väntar, bara en sån sak.

ELISE sa...

Såå gott! :D

Nathalie sa...

Träffa mig!! : )

Fido sa...

Åh herre va fint det ser ut! Ska vi göra sujji nångång? Jag har aldrig gjort. Är säkert sämst, är ingen japanes.

Anni sa...

fanny: tack tack, får ta och kolla upp detta! :)

nathalie: hihi jaaaa!

fido: ja men klart vi ska! jag är heller ingen höjdare, men vi få la öva.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack