tisdag 9 december 2008

Cherry pie á la Twin Peaks.

Efter att ha betat igenom hela Twin Peaks-boxen kunde jag inte låta bli att baka körsbärspaj!

Körsbärspaj
  • 6 dl mjöl
  • 1 msk florsocker
  • 1 tsk salt
  • 225 g margarin
  • ca 0.75 dl vatten
  • 2 paket körsbärssås (alt. färska eller inlagda körsbär)
Blanda mjöl, socker och salt i en bunke. Knåda in margarinet, skuret i bitar och häll till sist i vattnet lite i taget. Knåda ihop degen så att den precis håller ihop. Överarbeta den inte. Dela degen i två bitar och slå in varje bit i plastfolie. Låt vila i kylen i minst 30 min. Kavla ut den ena degbiten och klä en pajform, gärna med avtagbar kant. Grädda bottnen i 10-12 min i 220°. Fyll sedan det färdiggräddade skalet med körsbärssåsen och täck med ett lock som du kavlat ut av den andra degbiten. Skär små snitt i locket så ångan kan komma ut. Grädda i 220° i 30 min och sänk sedan värmen till 180° och grädda i ytterligare 25-35 min. Stäng av värmen och låt pajen stå kvar i ca 20 min. Låt pajen svalna minst 10 min och servera sedan med vaniljglass!

Inga kommentarer: