måndag 6 december 2010

SuomiSuomi

Idag är det Finlands självständighetsdag så då får vi slänga in lite finskt i bloggen tycker jag nog allt. Närmare bestämt Yosas nya Havre Fraiche som jag hittade på affären och som är gjord av finskt havre. 17:90 kostade förpackningen som var på 150g och den kan användas till såser och dippar står det på paketet. Jaha, var den nått att ha då? Ärligt talat så, nä. Den påminner om Yosas yoghurtar, lite slemmig i konsistensen sådär, fast den här var lite tjockare. Den var inte äcklig men smakade inte alls som creme fraiche. Verkligen inte det minsta. Så det blir nog inte att jag köper den igen, då använder jag mycket hellre Alpros naturella yoghurt, som kostar 19:90 för 500 ml, vilket ju egentligen är dyrt men inte i denna jämförelse. Dessutom är den ju så himla god till frukost! Nä, nu var jag kanske lite hård mot finnarna såhär på våran dag, jag gillar ju Finland ändå. Och det är såklart bra med alternativ för dem som inte tål soja. Eläköön Suomi!

4 kommentarer:

Agnes sa...

Har du provat att använda Carlshamns naturella? Jag brukar låta den rinna av i kaffefilter ett slag innan om jag vill ha den tjockare, till såser eller dylikt. Den är ju större, 750 ml, och kostar runt 25, så det blir ju billigare! Man ska kanske inte värma upp den för mycket dock, men det går ju alltid att röra i på slutet :)

Sara sa...

Jag håller med, den smakade mer som riktigt fet vegoyoghurt. Men jag gjorde nån fiskig röra med tångcaviar, rökt tofu, lök, citron och dill osv (om jag nu minns rätt) och det var inget fel på den röran på ett passande bröd. Men fraichen kan ju icke på samma dag jämföras med sour supreme.

Anni sa...

agnes: nä, carlshamns naturella har jag nog bara ätit som den är. har tänkt många gånger att jag ska prova att låta den rinna av i kaffefilter, kanske dags att testa det nu.

sara: mm, röran låter riktigt god! minns knappt hur sour supreme smakar, det var så längesen jag åt det (vet att jag alltid tycker den är för dyr), men börjar väl bli dags att testa det med.

Sara sa...

Mitt bästa tips med sour supreme är att blanda lite mindre än hela förpackningen med en burk tångcaviar och hackad röd eller gul lök, mängd efter behag, och så lite salt och peppar. Jag brukar ha det på rostat bröd som en liten förrätt till julbordet (efter min mamma som brukade göra löjromsröra på samma sätt, med creme fraiche), och det brukar vara väldigt uppskattat. Så enkelt och så gott! Jag tycker också att det är hutlöst dyrt, därför köper jag det bara vid jul och speciella tillfällen.