söndag 5 december 2010

Grön ärtsoppa

En oj så väldigt ihophöftad soppa av det jag hade hemma. Jättegod blev den i alla fall! Pyntades med lite hallonbalsamico som jag fick som plåster på såren av inspicienten som glömde bort mig och min följespotskollega häromdagen, vilket resulterade i att turnébussen körde ifrån oss och vi fick stressa till föreställningen i Helsingborg med tåg. Kom i tid gjorde vi ändå och balsamicon var supergod så jag är ganska gla.

Grön ärtsoppa (2-3 port)
  • ½ rödlök, finhackad
  • 1 vitlöksklyfta, hel
  • ca 3 dl frysta gröna ärtor
  • en näve fryst bladspenat
  • 4 dl vatten
  • 1 buljongtärning
  • persilja efter smak
  • knappt 1 dl växtgrädde
  • en skvätt vitvins- eller äppelcidervinäger
  • salt o vitpeppar
Fräs rödlöken i lite olja tills den mjuknar. Lägg i vitlöken, ärtorna och spenaten och rör runt. Häll på vattnet + buljontärningen och koka upp. Låt koka på medelvärme några minuter. Ta av grytan från plattan, lägg i persiljan och mixa tills det blir slätt. Sätt tillbaka soppan på spisen, tillsätt övriga ingredienser och värm upp.

3 kommentarer:

emelie sa...

Ja, det är underligt, undrar varför det blir så?

Johanna sa...

Jag älskar grön ärtsoppa. Brukar göra en med citron och pepparrot. Den blir awsome! Ska testa denna nästa gång!

Helena Ljunggren sa...

Fräsch bild!

Hos mig, http://www.helenaljunggren.com/sophie-dahls-voluptuous-delights-utlottning/, har man möjlighet att vara med i utlottning om Sophie Dahl's nya kokbok Voluptuous Delights