torsdag 23 december 2010

Inte julig gratäng

Borde ju lägga upp alla julrecept nu, men det får nog vänta tills efter imorgon. Istället kan jag berätta att jag blev så väldigt sugen på Flygande Jacob häromdagen. Men jag hade inga bananer. Och inga jordnötter. Så det fick bli en annan gratäng istället, med lite sånt som fanns hemma och det blev väldans gott ändå. Det står inga mängder på grönsakerna, men man får ta så mycket som känns lagom. Gå på magkänslan. Och man kan såklart byta ut mot lite det man har i skafferiet. Ja och så fick jag in lite Heinz-reklam med, men det är lika bra att erkänna ifall ni nu inte känner mig så väl, Heinz gör den absolut godaste ketchupen och deras chilisås kan jag inte leva utan. Jag svär.

Rensa-ut-kylen-gratäng
  • Anna Skippers beef style-strimlor
  • broccoli
  • champinjoner
  • paprika
  • coctailtomater
  • 2 dl havregrädde
  • 2 msk Heinz chilisås
  • 1 msk Heinz ketchup
  • lite curry
  • salt o peppar
Dela allt i lagom stora bitar och fräs lite lätt. Lägg i en ugnsfast form. Vispa ihop ingredienserna till såsen och häll över grönsakerna. Gratinera i 200°C i ca 30 min tills såsen börjat bubbla och allt fått fin färg. Strö över lite rostade pinjekärnor och solrosfrön och servera med ris.

Innan såsen.

Med pinjekärnor och allt. Heja heja!

1 kommentar:

Fido sa...

Ser puligt ut Anni!

Jag, Sven, Majlis och Sulis önskar dig en riktigt, riktigt god jul!

KRAM!