lördag 7 november 2009

Sopplördag.

Gårdagen var top notch! Spelade spel och åt scones hela dagen. Sen var det en fenomenal spelning med First Aid Kit (som avslutades med att de spelade Tiger Mountain Peasant Song mitt i publiken) och en massa dansande på gamla goa Debban på kvällen. Lite hipp som happ bestämdes det även att vi ska gå på Phoenix-spelningen i Köpenhamn på tisdag. Har inte lyssnat på dem alls egentligen utan går mest bara för förbandets skull, underbaraste bästa Noah and the Whale!! Det har nog inte riktigt sjunkit in ännu att jag ska se dem, men när det gör det lär jag hoppa och dansa en himlans massa. Att biljetten sedan kostade en halv förmögenhet försöker jag gottgöra genom att köra skafferi- rensning de närmaste veckorna. Kommer nog bli mycket soppa.

Linssoppa med pumpa och morot
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 stora morötter
  • 2 tsk råsocker
  • 1 liter buljong
  • 2 dl pumpapuré
  • 1½ dl röda linser, sköljda
  • 1 msk mjöl
  • 1½ dl mjölk
  • 1 msk chilisås
  • 1 tsk balsamvinäger
  • salvia
  • salt o peppar
Hacka lök och vitlök och skär morötterna i skivor. Fräs i olja ett par minuter. Strö över sockret och rör runt. Häll på buljongen och låt koka tills morötterna är mjuka. Mixa med stavmixer och sätt sedan tillbaka grytan på plattan. Tillsätt pumpapuré och linser och låt koka på låg värme i ca 10-15 minuter tills linserna blivit mjuka. Rör ut mjölet i lite av mjölken och rör ner det i soppan. Häll i resten av mjölken och smaka av med chilisås, vinäger, salvia, salt och peppar.

4 kommentarer:

Kristin sa...

Skafferirensning får det bli här också men jag tänker att det gör oss till bättre kockar, eller hur!

Anni sa...

haha absolut! bara positivt. :)

Anonym sa...

inte trodde jag du frivilligt skulle laga linssoppa! var ju mest jag som brukade puscha för det och du, halvövertalad, svarade: jahaja...
J

Anni sa...

haha ja, visst har jag blivit duktig! lyssnar på hanna hirsch med, det du.