måndag 9 november 2009

Kakböcker!

Fick ett ryck och beställde lite böcker förra veckan. Så idag, denna regniga trista måndag fick jag ett sms om att jag kunde komma och hämta ut dem. Jag höll mig i skinnet till klockan fem och sen spinnade jag iväg i motvinden. Kom hem och slängde av mig jackan och skorna för att sedan sitta och bläddra en lååång stund! Vegan Cupcakes Take Over the World är ju en gammal favorit. Vegan Cookies Invade Your Cookie Jar har jag längtat efter sedan Isa la upp de första bilderna på The PPK-bloggen och den är så fin och bra och jag vill baka ALLT i den! Innehåller 100 recept, bl.a. "Swedish chocolate balls" som kan rullas i kokos eller "Swedish pearl sugar (a large-grain, snow-white sugar with a crunchy texture)". Konstiga är de, jänkarna. Vet inte vad pärlsocker är. Så knasigt. Sist men inte minst(eller jo kanske) The 100 Best Vegan Baking Recipes som verkar innehålla mycket gott, men jaa, jag har ganska svårt för kokböcker utan bilder. Man blir så mycket mer inspirerad när det finns foton så att man inte behöver sitta och läsa igenom varje recept utan bara kan bläddra igenom och se vad som ser gott ut. Några andra kokböcker jag har planerat att införskaffa är t.ex Vegan Brunch, Veganomicon, Vegan Yum Yum, Vegan With a Vengeance, 500 Vegan Recipes, ja listan kan göras väldigt lång. En vacker dag när jag bor i ett fint, gammalt, ljusgult stenhus med gröna, spröjsade fönster och en mysig trädgård med fruktträd och rabarber och en örtagård och några katter och ett stort kök och ett vardagsrum där en hel vägg är täckt av bokhyllor. Då ska jag ha en massa kokböcker. Minst en hel bokhylla full. Men det är sen det. Nu ska jag kika igenom böckerna en gång till och se om jag kan bestämma mig för vad jag ska börja med. Inte lätt inte.

3 kommentarer:

Fido sa...

Du kan få låna Veganomicon av mig om jag får låna Vegan Cookies av dig!

Johan sa...

Tummen upp!

Kakboken är riktigt fin! Har redan kört sid. 101. Skippar man kaffet och drar i pecannötter i den så lär den vara helt fab!

Anni sa...

fido: låter som en bra deal!

johan: jaaa, underbar! själv provade jag på s. 193. sjukt goda!