söndag 29 november 2009

Dags för svar.

1. Hur får du fram alla dina recept? Testlagar du dig fram, eller är du en liten recepttjyv och ändrar lite på sådana du redan vet är ganska bra, eller hur?
Det är väldigt olika. Ibland tjyvar jag (ganska ofta faktiskt, men det brukar jag skriva i så fall) och ibland hittar jag bara på. Tror det är ett bra sätt att bli bättre på matlagning att utgå från ett existerande recept och sedan göra egna ändringar på det. Då lär man sig också så att det blir lättare att improvisera framöver. Fast egentligen är jag väl bara en latis som inte orkar testlaga en massa gånger utan vill ha ett bra resultat från början!

2. Har du många veganvänner eller folk som övertaget sympatiserar med dig?
Många veganer är det inte, men ett par stycken i alla fall. Och de flesta av mina vänner förstår och håller med. Umgås med en hel del lakto-ovo-vegetarianer.

3. Hur bemöter du idiotfrågor och sådant tjafs?
Jag är ganska dålig på det egentligen, men jag försöker i alla fall att lägga fram argument och fakta på ett lätt och trevligt sätt. Att vara aggressiv och göra det till en jag-har-rätt-du-har-fel-grej gör ju aldrig saken bättre. Ironi funkar ju alltid också, men det tycker jag kanske bara för att jag är uppvuxen på 90-talet.

4.
Jag som är pannkaksälskare undrar vilket som är ditt bästa pannkaksrecept?
Jag har nog inte riktigt lyckats få till något som jag är helt nöjd med ännu. Men när det kommer till amerikanska pannkakor så är det här mitt favoritrecept.

5.
Hur gör man en god vegansk julmiddag?
Brysselkål! Det är ett måste. Ugnsrostad eller stuvad. Traditionell svensk julmat är ju överlag rätt trist tycker jag. Hade jag fått bestämma helt själv utan att trängas med en massa köttisar i köket så hade jag gjort någon slags seitanstek, potatismos och gravy. Sen tycker jag att man ska satsa stort på efterrätter; ris á la malta, fruktsallad, ostkaka, jotis crème caramel och massor av kakor! Här är några andra juliga recept och matförslag.

6. Vilken julkalender är din favorit genom tiderna?
Den första jag tänker på är Mysteriet på Greveholm. Den är ju en riktig klassiker. Men Sunes jul funkar ju alltid med. Och Jul i Kapernaum minns jag att jag gillade väldigt mycket. Var väl i precis rätt ålder då.

7. Om det hade funnits en pepparkaksdeo, hade du då använt den?
Eh ja.

8. Om ja: luktar du äckligt eller?
Jag luktar ju inte pepparkaka i alla fall.

9. Vilken favoritfärg har du?
Svart, grönt, brunt, lila.

10. Är vegansk ost på mackan verkligen gott?
Tror inte det. Med tanke på att ovegansk ost på mackan inte är någon höjdare. Men jag har faktiskt inte provat.

11. Vad brukar du äta till frukost?
Bovetegröt. Just nu i alla fall. Det går lite i perioder. Ibland äter jag bara knäckemackor. Eller hembakta brödbullar med mosad avocado och örtsalt och thé. Men är det fest så blir det scones eller pancakes.

12. Finns det tillfällen då du tillåter dig själv en nattamacka?
Nä, men ett par nattakakor slinker allt ner ibland.

13. Vad är godast på julbordet?
Brysselkålen! Och ris á la maltan.

14. Vad är bäst med Malmö (en sak)
Oslipat! Hade jag fått säga två saker så hade jag även sagt att det är gött att här finns ett stort utbud av det mesta, men det är ändå nära till allt.

15. Vad är sämst med Malmö (kan va svårt att bara säga en sak här, men försök)

Motvinden.

16. Hur länge har du varit vegan?
Jag brukar egentligen inte kalla mig själv vegan eftersom jag ibland fuskar med mjölk och ägg när jag är bortbjuden eller äter ute. Wannabe-vegan är vad jag är. Men hemma lagar jag veganskt och det har jag gjort sedan jag flyttade till Malmö förra sommaren. Lagade en hel del veganskt innan dess med, men inte på heltid. Lakto-ovo-vegetarian blev jag någon gång under våren 2006.

17. Vilken musik brukar du lyssna på?
Oj oj. Jag lyssnar på så mycket. Genrer och så är jag så dålig på men man kan väl säga att jag helst lyssnar på skäggiga män i flanellskjorta som spelar gitarr och banjo och sjunger i stämmor. Sen lyssnar jag såklart på en massa annat med. Min last.fm-sida ger väl en hyfsat bra bild. Och här är även en spotifylista med bra låtar som jag fyller på efter hand.

18. Om du hade varit ett djur, vilket hade du varit?
Lämmel! Eller en kaja, för att de låter så härligt och det vore nice
att kunna flyga.

19. Vad gör du om dagarna förutom driver denna finfina blogg? Jobbar, pluggar eller chillar eller alla tre?

Jag läser andra året på Scenproduktionsutbildningen på Malmö Högskola. Så i framtiden hoppas jag på att få klättra tross, rigga lampor och leka med ljusbord hela dagarna! Sen blir det ganska mycket chill med.

20. Vilket är ditt favoritdjur?
Kan nog inte välja ett, det finns så många fina! Lämlar ligger ju dock högt upp på listan.

21. Hur är du som person? Snäll, elak?
Jag är nog ganska snäll av mig. Ibland lite för snäll kanske.

22. Ditt favoritgodis?

Mörk choklad!

23. Varför är du så bra?
Det är för att jag har hängt så pass mycket med min underbara vän Nathalie och
man blir ju som man umgås.

24. Om du fick äta 1 sak i resten av ditt liv, vad skulle det då vara?
Kladdkaka är ju lätt att säga men hur bra hade man mått då? Får nog bli potatis, det kan man ju variera lite i alla fall. Billigt med! Och gott.

25. Vilken veggoprodukt är den mest överskattade?
Oj, det kan jag faktiskt inte svara på. Det finns säkert flera stycken, men just nu kan jag inte komma på en enda. Djungelvrål kanske, om man får säga det? Äckligt är det ju i alla fall.

26. Vilket band/artist är den bästa matlagningsmusiken?
Något svängigt, typ Tokyo Police Club eller The Strokes. Fast allra bäst är nog ändå klassisk musik. Nötknäpparsviten av Tchaikovsky är en favorit.

Phew! Fick nästan lite prestationångest där. Hoppas alla är nöjda med sina svar! Och skulle det vara någon som undrar något mer är det såklart bara att kommentera och fråga på. Jag har ännu inte gett upp hoppet om en väderfråga!

2 kommentarer:

Chrille sa...

"10. Är vegansk ost på mackan verkligen gott?
Tror inte det. Med tanke på att ovegansk ost på mackan inte är någon höjdare. Men jag har faktiskt inte provat"

Kan jag svara på och det är det inte. Vegan ost har en konstig smak som inte ens närmar sig vanlig ost (tror jag, minns inte riktigt hur vanlig ost smakar) och om man inte äter upp ett helt block själv på några dager (typ 150 g med vego ost) så avtar smaken, men doften håller sig i.

Kul svar i övrigt ;)

Anni sa...

ja, den luktar allt lite skumt. och dyrt är det med! har bara ätit ett fåtal gånger och då haft det i typ gratänger och på pizza, men jag minns knappt hur det var.