tisdag 24 november 2009

Ett år och två dagar!

Nej men Anni då. Här har jag suttit och tänkt att "snart är det det ett år sen jag startade min lilla blogg, det måste ju firas på något sätt" och vad gör jag sen? Jo jag missar dagen! Så typiskt. Jaja, i dag fyller bloggen ett år och två dagar i alla fall. Hurra hurra!

Tofustroganoff
  • 1 gul lök, finhackad
  • 1 vitlöksklyfta, finhackad
  • 500 g tofu, skuren i bitar
  • knappt ½ kapsyl rökarom
  • 3 msk chilisås
  • 1-2 msk vetemjöl
  • ca 3 dl växtmjölk
  • 1 msk oregano
  • salt o peppar
Fräs lök och vitlök i olja tills de mjuknar. Tillsätt tofun och rökaromen och fräs en stund till. Rör i chilisåsen och mjölet. Häll i mjölken och rör så att allt mjöl löses upp. Blir det för tjockt så tillsätt mer mjölk. Låt puttra ett par minuter och smaka av med oregano, salt, peppar och mer chilisås. Servera med t.ex ris, quinoa eller bulgur.

8 kommentarer:

Linslus sa...

Grattis på två-år-och-två-dagar-dagen! :D

Chrille sa...

Har man oregano i stroganoff? Det vette tusan, men detta måste prövas gensat, med tanke på att detta var en av mina favoriträtter som barn... ja, på korv då, men detta måste vara bättre ^^

Fido sa...

Grattis! Om du var tvungen att välja mellan att aldrig mer äta brysselkål eller alltid gå som en krabba, vad hade du valt då?

Anni sa...

fido: taack! du, det var en jäkligt bra fråga. men ett liv utan brysselkål går ju inte, så det får nog bli krabbgång.

linslus: tack! :)

chrille: oregano passar till allt! ^^

Mele sa...

Jättemycket bra recept! Hittade din blogg först idag så nu har jag suttit och läst ett bra tag :)

Anni sa...

mele: vad kul, hoppas du stannar! :)

Terese sa...

Grattis till din blogg! Och när jag åker hem till Karlskrona så ska jag lätt prova detta recept! Älskar stroganoff!

Anni sa...

tack terese! det tycker jag absolut du ska göra, hoppas du gillar't. ^^