tisdag 17 november 2009

Favoritfrukost

Lite så att man längtar tills man får stiga upp när man går och lägger sig när man vet att man ska laga bovetegröt till frukost. Så gott är det! Med en klick margarin, kanel, råsocker, blåbär eller äpple och mjölk.

Bovetegröt
  • 1 dl helt bovete
  • 2,5 dl vatten
  • ½ krm salt
Skölj bovetet i först varmt och sedan kallt vatten. Koka upp med vatten och salt. Låt sedan småkoka på låg värme i 10-15 min. Se till så att det inte blir överkokt, det ska vara lite tuggmotstånd kvar.

2 kommentarer:

Moa sa...

Får ta och prova ditt recept, sist jag åt bovetegröt hade jag i linfrön och aprikoser och det smakade verkligen urk (tyckte då jag men smaken är som baken)! Men blåbär är ju en hejare till gröt så :)

Anni sa...

ja jag var själv väldigt skeptisk först, brukar bara gilla risgrynsgröt och mannagrynsgröt annars, men det här påminner faktiskt en hel del om risgrynsgröt. min kompis poängterade dock att man inte ska använda boveteflingor eftersom det förlorar sin smak då och bara blir som havregrynsgröt. men lycka till med grötkokandet! :)