fredag 25 september 2009

Smålands nya landskapsrätt?

Kära bloggläsare! Jag skulle gärna vilja få ett råd av er. Det är nämligen såhär att ICA anordnar en tävling för att ta fram Sveriges nya landskapsrätter. Jag hade tänkt ge mig in i leken och skicka in ett småländskt recept. Min fråga är nu ifall ni tycker jag ska skicka in min ostkaka eller receptet nedan? Tanken är att det ska vara en ny version av den traditionella kroppkakan.

Gnocchi
  • 500 g mjölig potatis
  • 1 msk rapsolja
  • 2 dl vetemjöl
  • ½ dl soyamjöl
  • salt
  • riven muskot
Skala och koka potatisen. Mosa den med olja och blanda i mjöl. Smaka av med salt och muskot. Knåda ihop till en deg. Känns den inte tillräckligt fast så tillsätt lite mer mjöl. Dela den i fyra bitar. Rulla ut varje bit till en smal längd och skär den i 2 cm långa bitar. Om du vill kan du göra mönster i dem med en gaffel. Koka gnocchin i saltat vatten ett par stycken åt gången. När de flyter upp till ytan är de klara. Låt dem rinna av på en tallrik med hushållspapper.

Lingon och lökchutney
  • 4 scharlottenlökar
  • 1 msk olivolja
  • ½ dl lingonsylt
  • 1 msk rödvinsvinäger
  • 1 tsk färsk riven ingefära
  • ½ tsk kanel
  • ½ tsk salt
Skala lökarna och skär dem i klyftor. Fräs i olivoljan så att de blir mjuka men inte tar någon färg. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka samman på låg värme i cirka 15 minuter.

Vitvinssås
  • 2 msk margarin
  • 4 msk vetemjöl
  • 1 dl vitt matlagningsvin
  • 3 dl växtmjölk (t.ex soya- eller havremjölk)
  • salt
  • vitpeppar
  • riven muskot
Smält margarinet i en kastrull och rör i mjölet. Vispa i vin och mjölk och låt koka upp. Sänk värmen och låt koka ett par minuter. Smaka av med salt, peppar och muskot.

Lägg upp gnocchin på tallrikar. Ringla över vitvinssåsen och toppa med linonchutney och knaperstekta kantareller. Servera med en god bönsallad.

1 kommentar:

Jake sa...

Skicka in det här receptet! Ser fantastiskt ut! Tackar!