söndag 20 september 2009

En söndagsmorgon och lite nypon.

Denna söndag började fint. Vaknade vid halv 7 snåret och kunde inte somna om. Tyckte dock det var för tidigt att stiga upp så jag kurade ner mig under täcket och lyssnade igenom hela The First Days of Spring med Noah and the Whale. Till frukost blev det rågbröd med gurka och thé. Sen var jag riktigt huslig och kokade soppa på nyponen jag plockat på min lott. Höll mig ända till kvällen innan jag smakade och himmel vad gott det var! Lite halvvarm och med en klick glass i. Slurp sa det bara, sen var det slut.

Nyponsoppa (2 port)
  • 5 dl färska nypon
  • 5 dl vatten
  • ½ dl socker
  • knappt 1 msk potatismjöl
Koka nyponen mjuka i vattnet. Det tog ganska lång tid för mig, runt en 40 min. Passera dem igenom en sil. Diska ur grytan och häll i det passerade moset. Späd med vatten till 5 dl. Häll i sockret och koka upp. Rör ut potatismjölet i lite vatten och tillsätt det i en fin stråle. Låt koka upp igen och tag sedan av från plattan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ända heter det, inte enda.

Förlåt, jag är språkfascist, men gillar din blogg!

Anni sa...

haha sant, ska ändra! och tack! :)