lördag 1 januari 2011

Musikåret 2010

Kunde inte hålla mig längre, utan här kommer (förra) årets lista. En lista med musik som släpptes under allas vårt 2010. Mängder med bra. Kanske var ni fler som dansade hela våren till In the sun, sommarpeppade med Bombay Bicycle Club och myste in hösten med Belle and Sebastian. En del överraskade (att Damien Jurado, denna naturbegåvning, kunde ge ut både ett soloalbum som var något av det bästa året hade att erbjuda och även en Hoquiam-skiva som är så väldigt kalas är ju nästan för bra) och vissa blev man lite besviken på (Laura Marling hade jag höga förväntningar på men fastnade aldrig för och Tokyo Police Clubs nya är ju inte i närheten av deras A lesson in crime). Sverige levererade så in i Norden (Steso Songs, Joel Alme, Tallest man on earth, Håkan, Radio Dept).

Nämnas ska väl dock att det allra bästa finns inte på Spotify. I alla fall enligt mig. Jag syftar på Sufjan Stevens totalt fenomenala All delighted people EP (jag säger bara Heirloom och The owl and the tanager) och fullängdaren The age of adz. Även Sun Kil Moons EP I'll be there (dör fortfarande lite när jag hör Natural light-covern) och albumet Admiral fell promise. Ja och så kanske framförallt, årets allra bästa låt What's in it for? av Avi Buffalo och deras briljanta självbetitlade skiva.

Här har ni en liten Spotify-summering:

Kottens 2010


Nu ser jag fram emot 2011. Bright Eyes, Fleet Foxes, Noah and the Whale. Jajajajaaaa.


PS. TACK FRYDE!! Det mesta på den här listan har jag ju faktiskt dig att tacka för.

2 kommentarer:

Sara sa...

Snodde listan och gillar!

Anni sa...

härligt! :)