måndag 4 januari 2010

Malmoo

Har tagit mig ner till Malmö igen och här är ganska kallt här med. Inte mycket till snö dock och skönt är väl det. Nu ska man bara orka genomlida några gråa, kyliga, trista månader innan det blir vår. Ska nog lyckas fylla dem ganska bra med att fylla år, gå på några bra konserter och klämma en och annan semla. Ett recept får vi väl peta in här med. Detta åt jag till förrätt på min moders födelsedagskalas.

Bruschetta (2 st)
  • 2 skivor bröd
  • 1 tomat
  • ca 2 cm röd chili, urkärnad
  • ett par basilikablad
  • olivolja
  • balsamicovinäger
  • salt o svartpeppar
  • 1 vitlöksklyfta
  • en näve färsk spenat
Hacka tomaten och chilin ganska fint och blanda i en skål. Hacka basilikan grovt och rör ner. Ringla över lite olivolja och vinäger. Smaka av med salt och peppar. Låt gärna stå och dra en stund. Finhacka vitlöken och fräs den med spenat så att det precis mjuknar. Rosta brödskivorna och lägg upp på en tallrik. Fördela tomatröran och spenaten jämt över bröden.

2 kommentarer:

Hedvig sa...

Tack! :D
Nej, jag har verkligen inte alltid gillat att träna! Men då var jag yngre än nu och inte samma person som jag är idag :) Visst kan jag ibland träna för att jag "måste", tyvärr :P fast då handlar det oftare om de fasta aktiviteterna, som måndagsdansen och tisdagsyogan!

Anonym sa...

Hej!
Den 20 januari kl 20.00 börjar ”Landet brunsås” i SVT2, ett program för dig som äter. Varför äter vi svenskar som vi gör? Programledarna Henrik Schyffert, Erik Haag och matskribenten Lotta Lundgren söker efter svaren i vår egen kulturhistoria, i omvärldens influenser och i trenderna som påverkar vad vi ställer fram på middagsbordet. Experter i programmet är Mats-Eric Nilsson och Richard Tellström.
Om du vill titta på programmet i förväg mejla magdalena.lofstrom@svt.se så skickar jag dig en länk där du kan titta. Vänliga hälsningar Magdalena