söndag 10 januari 2010

Årets andra söndag

Denna söndag lyssnar jag på Pang Prego hela dagen och äter rester av den mumsiga grytan jag lagade igår.

Asieninspirerad gryta med smak av citrus
  • 500 g marinerad tofu
  • 200 g champinjoner
  • 1 paprika
  • 1 piri piri, finhackad
  • 2 vitlöksklyftor, finhackade
  • 400 ml kokosmjölk
  • juice från 1 lime
  • 5-6 limeblad
  • 2 citrongrässtjälkar
  • en bit galangal (ungefär så stor som en tumme)
  • salt
Fräs tofu, champinjoner och paprika lite åt gången i en stor gryta. Tillsätt finhackad piri piri (jag skrapade bort de mesta av kärnorna men sparade en del, det kan man göra som man själv vill beroende på hur starkt man vill ha det) och vitlök. Pressa över limejuicen och häll i kokosmjölken. Skala av det yttersta lagret på citrongräset och skär dem sedan i bitar. Skiva galangalen och häll i den, citrongräset och limebladen i grytan. Låt puttra ihop en stund. Smaka av med salt. Servera med nudlar eller ris.

4 kommentarer:

Johan sa...

nom nom nom

Fido sa...

Phin tallrik!

Anni sa...

taaack. köpt på loppis. fina pinnar med va? inte stulna från vegegården. eller kanske.

Hedvig sa...

GUD vad gott det ser ut! tofu är verkligen divine! :)

Tack sötnos, vad glad jag blir! Ja, det känns lite som... det här är den jag är just nu, jag kan inte hjälpa det men jag försöker göra det bästa av situationen!
Din kommentar värmer, puss!