onsdag 27 januari 2010

Tjött är gött

Jag köpte på mig en väldig massa tempeh och tofu härom veckan och insåg sedan att det var kort datum på dem. Så jag gjorde ett rejält lass med bullar som jag sedan frös in. Måtten är som vanligt ganska höftade så provstek gärna en bulle först och justera sedan det som behövs. Nu ska jag nog sova, för mitt huvud känns som en stor gröt. Imorgon ska det VJ:as halva dagen, lite designteori på det och sedan blir det till att dra till Utkanten för att rigga PA och soundchecka litegrann. Har packat ner tre extra koftor för att överleva kvällen där. Kallt är där. Väldigt kallt. Igår lånade jag två tjocka böcker på biblioteket. Tjocka böcker ger mig en sån inre tillfredsställelse. Särskilt när de är lånade på bibblan. Fina grejer. Så nu: säng och bok. Gonatt.

Tjöttbullar
  • 200 g tempeh
  • 500 g tofu
  • knappt en kapsyl rökarom
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 150 g champinjoner
  • 1 dl hasselnötter
  • 2 msk ströbröd
  • 1 dl vatten
  • 2 dl vetegluten
  • 3 msk soya
  • timjan
  • salt o vitpeppar
Mosa samman tempeh och tofu i en bunke. Tillsätt rökaromen, rör runt och ställ åt sidan. Hacka lök, vitlök, champinjoner och hasselnötter fint. Fräs lök och svamp på medelvärme tills allt blivit mjukt. Rör i nötter, ströbröd och vatten och låt puttra ihop en stund. Häll ner röran i tofublandningen, tillsätt övriga ingredienser och blanda runt ordentligt. Forma bollar och stek ett par minuter så att de blir genomvarma och får fin färg. (Dvs. de ska helst inte vara brända som på bilden)

3 kommentarer:

Daniesa sa...

Var kan man hitta rökarom? ICA?

Anni sa...

Det finns i de flesta välsorterade butikerna, jag köpte min på ICA. Brukar stå bland bbq-såserna/soyan/tabascon typ. :)

Daniesa sa...

Tack tack!