lördag 15 juni 2013

Jorden runt: Danmark pt 2

Vi tog en vända till i det danska köket då Angelika bjöd på årets första balkongmiddag. Lämnar härmed ordet till Angelika. Varsågoda!
Huvudrätten var lite av en nöt. Nåt danskt som inte är svenskt samtidigt, hmm... Fiskefrikadeller! Såklart!

Fiskefrikadeller 
  • 1 block hård tofu (500 g)
  • 2 msk citronsaft
  • 1-2 tsk smulade wakamealger
  • 3 msk hackad lök
  • 1 dl hackad dill/persilja
  • salt och peppar
  • ett uns rökarom
  • 1-2 dl ströbröd
 
Blanda allt utom ströbröd. Tillsätt så mycket ströbröd som verkar behövas för att göra frikadellerna lagom stabila. Jag tog 2 dl och det blev i mesta laget. Låt vila i kyl i minst en halvtimme, forma till biffar och stek.

Frikadellerna serverades med en (tråkig) sallad och på toppen en remouladesås. Den remouladesås jag minns från barndomens panerade fisk på diverse svenska och danska familjerestauranger var gul som en sol och innehåll curry, visade det sig. Jag kommer inte ihåg denna smak och tycker det låter som en fruktansvärd kombination med majonnäs och svennecurrypulver så min remoulade fick bli en version av originalet. Dvs mer fransk än dansk men jaja. Först gjorde jag majonnäs men den går bra att ersätta den med ca 2,25 dl vegansk köpemajonnäs om latheten sätter i.

Majonnäs
  • 0,75 dl osötad sojamjölk
  • 1 1/2 msk vinäger
  • 1/2 vitlök
  • 1/2 tsk råsocker
  • 1/2 tsk salt
  • 1 tsk dijonsenap
  • ca 1,5 dl neutral olja
 Mixa alla ingredienser utom olja i en högkantad bunke. Mixa i oljan i en tunn stråle tills blandningen tjocknat ordentligt.

Remoulade (a la original + lite freestajling)
  • Majonnäsen ovan
  • 1,25 dl yoghurt
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 msk finhackad kapris
  • 1 msk citronsaft
  • 2 msk finhackad inlagd gurka
  • en bit hackad salladslök (det vita)
  • 2-3 msk hackad dill/persilja
  • svartpeppar
Blanda! Tips: Eftersom både kapris och gurka innehåller salt kan det vara värt att utesluta saltet i majonnäsen och smaka av på slutet istället.

Efterrätten. Dansk efterrätt liksom. Hur kul kan det bli? Svar: ganska roligt ändå! Eller i alla fall småtrevligt. Det gäller ju att få till nåt som inte känns som taget ur vilken svensk kokbok som helt. Och inte wienerbröd för sådana är blä och dessutom inte danska, det hörs ju på namnet. Nå, efter lite googlande föll valet så på vaniljekranse som enligt mycket säkra källor uppfanns i Danmark under småkakornas storhetstid på 1840-taket. Där ser en. Jag utgick ifrån det här receptet:

Vaniljekranse
  • 250 g Hvedemel, blandet med
  • ½ tsk Hjortetaksalt
  • 1 Vaniljestang (gerne polynesisk vanilje)
  • 125 g Sukker
  • 75 g Meget finthakkede, smuttede mandler
  • 200 g Smør
  • ca. ½ Æg
Klip vaniljestangen i små stykker og blend dem med sukkeret. Bland dette duftende vaniljesukker med mel, tilsæt mandler og små stykkersmør, og ælt dejen med lidt sammenpisket æg. Lad den hvile koldt i mindst ½ time før den sprøjtes ud i kranse. Bag kagerne i en 200 grader varm ovn i ca. 8 minutter.

Jag ersatte smöret med vegetabiliskt margarin såklart, det halva ägget med dito no-egg och vaniljstången med 1 tsk äkta vaniljpulver (eko). Mandlarna var råa och inte "smuttede" (haha!) eftersom det känns som totalt slöseri med tid och näring att ta bort skalen. Jag slängde även i en finriven bittermandel men den gav nog inte så mycket. Jag skulle tagit tre-fyra till, sa Kotten. Jaja, jag är bittermandelsnovis så nybörjarmisstag hör väl till. Sen var det ju det här med formen. "Småkage med vaniljesmag formet som en cirkulær krans med stjerneformet tværsnit" säger källan. Så blev det icke. Inte ens när jag lade all min tyngd på den förblingade spritspåsen kom det ut någon deg. Efter ett antal svordomar var det bara till att peta ut degen igen och rulla små bollar och platta till dem med handen i stället. Lite tråkigare men mycket bättre för min mentala hälsa.

Inga kommentarer: