söndag 3 juni 2012

Stamsallad och jobbsnack

I veckan som gick var vi ute på miniturné med Operan. Det bjöds på Mozartkonsert i Helsingborg, Kristianstad och Ystad. Och även om jag överraskade mig själv med att faktiskt klara av att åka med som ansvarig ljudtekniker så är det ganska skönt att det är slut nu. Det blev i vilket fall en bra avslutning på finaste Ystad Teater. Nu har jag tre veckor på Helsingborgs Stadsteater framför mig innan jag får ett par veckors ledighet. Sen är det dags att dra igång med Bastard, sommarens stora teaterhändelse som hade premiär på Island i fredags och som sedan kommer spelas i ett enormt tält på Mölleplatsen i Malmö samt i Köpenhamn. Tror det kommer bli strålande! Och hösten. Hösten kommer spenderas på Malmö Stadsteater och det känns så himla himla bra. Heltid på ett och samma ställe flera månader i rad. Halleluja!

 
Regnar det ute får man ha inomhuspicnic istället! Nästan bättre.
 Här kommer ett tips på vad man kan göra när man köpt broccoli och använt de små träden men inte vet vad man ska göra med den lite tråkiga stammen. Jag har för övrigt dille på dijonsenap för tillfället och det passar himla bra till detta.
Broccoli- och morotssallad
  • 1 morot
  • 1 broccolistam
  • en bit äpple
  • en näve ruccola
  • olivolja
  • vinäger
  • dijonsenap
  • torkade örter
  • salt och peppar
Skär moroten och broccolistammen i tunna skivor. Skär sedan skivorna i stavar. Skär även äpplet i stavar. Blanda ihop en vinaigrette på olja, vinäger, dijonsenap, torkade örter (till exempel oregano och mejram), salt o peppar. Häll dressingen över grönsakerna och blanda runt. Vänd ner ruccolan. Servera som ett tillbehör till huvudrätten eller på en macka. Blir bara godare av att stå och dra till nästa dag.

Inga kommentarer: