onsdag 1 september 2010

Fullkornsscones

Här har vi ett par scones som serverades med jordgubbar och cream cheese som jag fick med mig hem från Bröd & Frihet. Bröd & frihet som för övrigt är så väldigt, väldigt bra! Nu ska jag snart bege mig till Lund och förhoppningsvis lära mig några användbara italienska uttryck! Fast det mesta som man behöver veta står förstås i Jamies Italien. Typ pasta. Och dulce. Jaja. Ciao.

Fullkornsscones med pumpakärnor
  • 2 dl siktat dinkelmjöl
  • 1 dl fullkornsdinkelmjöl
  • ½ dl vetekli
  • ½ dl fiberhavregryn
  • ½ tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 msk psylliumfrön
  • 3 msk pumpakärnor
  • 50 g margarin
  • 1 dl mjölk
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Nyp i margarinet. Tillsätt mjölken och knåda ihop till en deg. Forma en rund, platt kaka och lägg den på en plåt. Pricka och skär ett kryss mitt över kakan så att den delas in i fyra bitar. Grädda i 10 min i 250°.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Scones med pumpakärnor har jag aldrig provat. Men de verkar goda.

Hedvig sa...

<3

Johanna sa...

Åh, schysst! Ser toppen ut!