söndag 12 september 2010

Fredagsfest

I fredags var första kvällen jag var hemma på hela veckan. Firade detta med att laga riktig mat (resten av veckan har jag levt på yoghurt, gröt och falafel)! Först blev det potatissallad gjord på kokt potatis, en rejäl klick ajvar, olivolja och salt, bönsallad på blandade bönor, cocktailtomat, olivolja, balsamicovinäger, lite honung, salt, peppar och basilika. Till detta serverades en Lemon masala biff från Ekko gourmet och lite sallad. Har du inte testat biffarna än så gör det, makalöst goda! Även jordnötsbiffarna är suveräna. Biff á la Lindström har jag inte smakat än, men jag gissar på att även de är toppen. I vilket fall var det höstruskigt ute och passade helt ypperligt med tända ljus och Keith Jarrett i Spotten. Perfekt fredag!

Och inte nog med det, det blev efterrätt också! Vaniljglass, skivad banan, rostade, hackade hasselnötter och chokladsås som stelnar och blir härligt kolaseg på glassen. Tycker man bättre om rinnande choklad så funkar ju alltid den gamla hederliga 1 del socker + 1 del kakao + 1 del vatten-såsen utmärkt. Tillsätt gärna en gnutta salt även i den, det lyfter chokladsmaken och gör såsen ännu godare.

Chokladsås
  • 2 msk socker
  • 2 msk kakao
  • 2 msk växtmjölk
  • 1 msk sirap
  • 1 nypa salt
Vispa ihop alla ingredienser i en kastrull. Låt koka upp och puttra sedan på låg värme i ett par minuter under omrörning.

4 kommentarer:

Fido sa...

Hej, Fido här! Jag har smakat Biff á la Lindström och även dem är goda. Min favorit är dock jordnötsbiffarna.

Du gjorde mig jättesugen på glass och chokladsås nu, men så kom jag på att jag skulle äta äpplekaka och då får man inte äta glass. Inte på samma dag iaf.

Kommer det fler Berlin-inlägg?

Anni sa...

hej frytts! ja, jordnötsbiffarna är fina. jag har en rabattkupong kvar (fick två på malmöfestivalen) och funderar på om jag ska använda den till att köpa lindströmare eller jordnötisar.

tycker du lyckades ganska bra med att få ner både glass och kaka jag. hihi

japp, gör det!

Chris sa...

Tycker att biffarna från ekko-folket är ganska tråkiga, men med rätt tillbehör så är väl nästan allt bra, eller hur?

Göttigt inlägg, kör på ;p

Anni sa...

chris: tycker du det? jag tycker de är himla goda, men lite för dyra så därför köper jag dem väldigt sällan. och ja du har rätt, det ligger mycket i vad man har till!