söndag 16 augusti 2009

Squashalicious carrot cupcakes.

Inlägg 100! Det måste ju firas med dessa obeskrivligt saftiga och goda cupcakes. Jag vill bara ha fler och fler och fler.

Squash och morotscupcakes (ca 18 st)
  • 2 tsk no egg + 4 msk vatten
  • ½ dl soyayoghurt
  • 1 tsk äppelcidervinäger
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk bikarbonat
  • 1 nypa salt
  • 1½ tsk kanel
  • 1 tsk kardemumma
  • 1 dl olja
  • 3 dl socker
  • 2½ dl finriven squash
  • 2 dl finrivna morötter
  • 1 tsk färsk finriven ingefära
Vispa ihop no egg-pulvret och vattnet och rör sedan i yoghurten och äppelcidervinägern och låt dra en stund. I en annan bunke blandas de torra ingredienserna. Tillsätt oljan, sockret, squashen, morötterna och ingefäran i yoghurt-blandningen. Vänd sedan försiktigt ner de torra ingredienserna. Fyll muffinsformar till 2/3 med smet och grädda i ca 25 min i 175°. Låt kallna helt innan frostingen breds på.

Lemony cream cheese frosting
  • 100 g cream cheese (t.ex creamy spread)
  • 75 g margarin
  • 1 tsk citronjuice
  • ca 4 dl florsocker
Rör cream cheese och margarin krämigt. Tillsätt citronjuicen och florsockret och vispa ihop till en slät frosting. Är den för lös så häll i lite mer florsocker.

4 kommentarer:

Fido sa...

Grattis! Hur många har du ätit? HONNRA? Jag kan tänka mig en sådan variant när jag kommer hem. Du har ju lovat mig cupcakes!

Anni sa...

Nee, än så länge har jag bara ätit... två. Eller kanske tre? Men jag skulle nog kunna baka 100 däremot för jag har en squash i kylen som är i storlek med en brödlimpa! En stor limpa. Bra, bra då kan jag baka redan nu och stoppa i frysen så det är klart och färdigt tills du kommer hem.

Är väldigt sugen på att dela ut kakor på stan, eller möjligtvis anordna en bakesale men jag är fegis och vågar inte själv, är du på? :)

Fido sa...

Jaa! Vi kör en favorit i repris på Kanelbulledagen!

Anni sa...

jaa, jag missade ju det förra året!