torsdag 15 januari 2009

En fika om dan håller doktorn på stan...?

Här kommer två recept till ifrån Leilas kakbok A piece of cake som jag har veganiserat och fixat lite med. Det är för övrigt en sjukt grym bok som alla kakälskare bör införskaffa!

Morotskaka
  • 3 tsk no egg-pulver
  • 6 msk vatten
  • 3 dl socker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 tsk bakpulver
  • 1½tsk kanel
  • 1 sk kardemumma
  • ½tsk ingefära
  • 1 nypa salt
  • 1½ dl olja
  • 4½ dl rårivna morötter
Glasyr
  • 60 g margarin
  • 4 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • skal av 1 lime
  • 100g creamy spread
Vispa samman no egg-pulver och vatten med sockret. Blanda alla torra ingedienser och häll ner dem i smeten. Tillsätt olja och morötter. Häll smeten i en smord och bröad form med avtagbar kant, 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 150° ca 55 min. Låt kakan svalna.
Rör samman alla ingredienser till glasyren och bred på kakan när den är kall.



Yumyum bullar
  • 1 msk kardemumma
  • 3 dl soyamjölk
  • 50 g jäst
  • 1½ dl socker
  • ½ tsk salt
  • 150 g margarin
  • 2-3 msk soyagrädde
  • 11-12 dl mjöl
Fyllning
  • 200 g margarin
  • 200 g mandelmassa
  • knappt en msk vaniljsocker
  • ev. några droppar karamellfärg
Värm mjölken tillsammans med kardemumman tills den är ljummen, 37°. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, socker, salt, margarin(rumstempererat, inte smält) och soyagrädde. Tillsätt lite mjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs den i bunken under bakduk i 45-60 min till dubbel storlek. Rör samman margarin, riven mandelmassa, vaniljsocker och karamellfärg. När degen är färdigjäst delar du den i två delar och kavlar ut den ena biten. Bred på hälften av fyllningen, rulla ihop degen och skär bullar i 3-4 cm tjocka skivor. Lägg bullarna i pappformar i en muffinsplåt eller på en bakplåt. Gör likadant med den andra degenbiten och låt bullarna jäsa i 45-60 min. Pensla bullarna med soyamjölk och grädda i 200° i ca 10 min.

1 kommentar:

Anonym sa...

ah, detta var också ett superrecept. Även om jag gjorde bullarna för stora så de rann över. Dock såg de coola ut då.