onsdag 18 april 2012

Sötpotatismuffins

Efter långfredagens middag blev det kokt sötpotatis över och den mixade jag till puré och använde i dessa muffins. Jag kan tycka att frosting gjord på margarin, cream cheese och florsocker kan bli lite för söt och stabbig, den här blev lite lättare. Jag blandade Alpros vispade grädde med fröna från en halv vaniljstång, någon tesked citronsaft och lite lite florsocker. Blandningen fick stå i kylen en stund innan jag spritsade på den på de avsvalnade muffinsen och den höll formen alldeles utmärkt.

Sötpotatismuffins (12 st)
  • 1 dl sötpotatispuré
  • 0,5 dl olja
  • 2 dl socker
  • 1 dl växtgrädde (för matlagning)
  • 1 tsk vinäger (eller citronsaft)
  • 0,5 vaniljstång
  • 3 dl vetemjöl
  • 0,5 dl fullkornsdinkelmjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 1 msk kanel
  • 0,5 msk kardemumma
  • 0,5 tsk muskot
  • 0,5 tsk ingefära
Vispa samman sötpotatispuré, olja, socker, grädde, vinäger och och fröna från vaniljstången. Sikta i de torra ingredienserna och vänd runt så att allt precis blandas och det inte finns för mycket mjölklumpar kvar, men överarbeta inte. Häll smeten i 12 muffinsformar och grädda i 175° i ca 20 min.

Inga kommentarer: