fredag 13 april 2012

Mustig gryta med jordnötssmör och curry

Häromdagen kikade jag igenom Maja Söderbergs kokbok Sju årstider i Majas kök. En mycket trevlig bok med betoning på att äta mat som är i säsong vilket är bra för både plånboken och miljön. Den innehåller många fina recept som jag vill prova, t.ex lingonbiffar och squash- och mandelpasta. Jag fann även ett recept på Vintergryta som med några justeringar blev ungefär såhär:
Vintergryta
  • 1 gul lök
  • 0,5 tsk chili
  • 1 msk curry
  • 100 g vitkål, strimlad
  • 500 g krossad tomat
  • 1-2 dl vatten
  • 3 rågade matskedar jordnötssmör
  • 1 msk tomatpuré
  • salt och svartpeppar
  • 3 dl kikärtor
  • en näve cashewnötter
Fräs löken och kryddorna i olja. Var försiktig så att det inte bränns. Vänd i vitkålen och låt den steka med en minut eller två. Tillsätt krossad tomat, vatten, jordnötssmör, tomatpuré, salt och peppar och rör runt. Låt koka ihop i 5 min. Tillsätt kikärtorna och låt puttra 5 min till. Rör sist i cashewnötterna. Servera med matvete, bulgur eller ris och gärna en klick mango chutney eller någon bananskiva på toppen.

2 kommentarer:

Love sa...

Åh, vad gott! Jag älskar allt som har med jordnötssmör att göra! Det skulle säkert vara gott att byta ut lite av den krossade tomaten mot kokosmjölk också. Måste pröva!

Anni sa...

ja det tror jag funkar alldeles utmärkt! med risk för att det blir lite för tungt, den är väldigt mättande redan som den är. tror man med fördel kan röra i lite ananas i bitar också!