söndag 14 mars 2010

Limpor

Såhär blev brödet jag bakade igår. Ganska kompakt, saftigt, lite surt och framförallt väldigt gott! Jag utgick från receptet på Drottning- holmslimpa ur Martin Johanssons bok Surdegsbröd men ändrade en del grejer.

Råglimpor med surdeg (2 st)

Dag 1 kväll
  • 3 dl rågkross
  • 5 dl vatten
Blanda surdegsgrund, vatten och mjöl i en rymlig bunke. Täck med plastfolie och låt stå på ett varmt ställe över natten. Koka upp vatten och rågkross och låt puttra i ca 5 minuter. Ta av från plattan och låt stå över natten.

Dag 2 morgon
  • surdegen från igår
  • rågkrosset
  • 33 cl lättöl
  • 1½ dl ljummet vatten
  • 6½ dl rågmjöl
  • 7 dl rågsikt
  • knappt 1 msk salt
  • 2 tsk honung
  • ½ dl linfrö
  • ½ dl solrosfrön
Blanda alla ingredienser antingen i en degblandare och kör i 4 minuter på låg fart och 4 minuter med lite högre hastighet eller om du som jag inte har någon sådan så är det bara att kavla upp armarna och knåda på. Degen ska vara ganska kladdig. Täck bunken med plastfolie och jäs till dubbel storlek, det tar ca 3-4 timmar.

Smörj två brödformar à 1½ l och fyll formarna till 2/3 ungefär. Strö på lite rågmjöl och täck med en handduk. Låt jäsa tills degen har rest sig ett par centimeter och små hål visar sig. (Såhär såg mina bröd ut före och efter jäsningen.) Det kan ta 1-2 timmar. Sätt ugnen på 275° i god tid med ett galler strax under mitten och en oöm plåt på nedersta hyllan.

Sätt in bröden i ugnen och lägg några isbitar på den nedre plåten. Jag har varken oöm plåt eller isbitar så jag brukar sätta in en ugnsfast form med lite vatten istället. Sänk temperaturen till 200° efter 5 minuter och grädda bröden i ytterligare 55-60 min. Har du en stektermometer så stick in den i mitten av brödet, inner- temperaturen ska vara 98°. Själv har jag ingen sådan utan tog ut det ena brödet och skar av en skiva för att se om det såg färdigt ut. Det gjorde det inte så jag hade det inne i ca 15 minuter till. Ta ut bröden ur ugnen, ta ut dem ur formarna och låt svalna på ett galler. Vira in dem i varsin handduk och låt dem vila till nästa morgon.

Inga kommentarer: