lördag 13 mars 2010

Kotte Bröd

Jag känner att det här håller på att förvandlas till en brödblogg, men ja, surdeg har gått och blivit en ny hobby helt enkelt. Har aldrig bakat så gott bröd som nu! På IKEA i tisdags köpte jag en ny brödform och en plastlåda att jäsa degen i. Nu står två rågbröd i ugnen och bakas. Blir det bra så kommer receptet upp imorgon. Jag har även startat upp en vetesurdegsgrund som jag tänkte baka levain på imorgon. Bröd är de nya cupcakesen skulle man kunna säga.

Igår spelade The Antlers på Debaser och det var sådär bra som det bara kan bli när man är peppad inför en spelning men ändå inte har några stora förväntningar. Dessutom blir det ikväll en väldigt efterlängtad premiär. Jag ska för första gången ta mig bort till Kirseberg och äta pizza på Algarve, något som jag tänkt göra i över ett år men som aldrig blivit av! Men idag är det dags. Skidefedt.

Vetesurdegsgrund.

Rågbröd innan jäsning.

Efter jäsning.

3 kommentarer:

Johan sa...

vad glad jag blir att det går så bra med ditt brödbak!

Anni sa...

och vad glad jag är att jag fick den fina boken av dig bästa johan! :)

ebba sa...

Kul att du skriver om surdeg, har velat testa att baka ett tag men vågar nästan inte, verkar så himla svårt. Ska kanske våga prova på ett av dina recept...