lördag 25 juli 2009

Kladdkaka.

Om jag bara fick äta en enda sak i resten av mitt liv så skulle det nog få bli kladdkaka. För det finns ju faktiskt inget bättre? Stuvad brysselkål med potatismos ligger ju med rätt bra till. Men nej, kladdkaka it is. Den här serverade jag med vegovispgrädden jag köpte i Rom och det var by far den bästa vegetabiliska vispgrädde jag ätit! Den har ovispad precis samma rinniga konsistens som kogrädde och när man vispar den blir den jättefluffig och fin. I sig själv var den som de flesta vegogräddsorter ganska söt, men när man åt den till kakan så smakade den bara milt och krämigt och underbart. Så nu hoppas jag på att det inte tar lång tid förrän de lyckas få en sån kalasgrädde till försäljning även här i Sverige. Obs. Har i efterhand fått veta att den här grädden tyvärr innehöll någon animalisk ingrediens.


Kladdkaka
  • 1½ dl mjöl
  • 5 msk kakao
  • 2 dl strösocker
  • 1 dl brun farin
  • 1½ dl soyagrädde
  • ½ krm salt
  • 100 g smält margarin
  • ev. 1 dl grovt hackade hasselnötter
Rör samman alla ingredienser till en slät smet och häll i en smord och bröad form. Grädda i 175° i ca 30 min.

Inga kommentarer: