onsdag 30 november 2011

Lussebullebaket

Julstämningen kändes långt borta i söndags då jag och min far trotsade stormen och gick på julmarknad och julskyltning. Det krävdes två julfikor, några koppar glögg, en upphängd julstjärna, många tända ljus och Bright Eyes A christmas album innan julkänslan till sist infann sig vid niotiden på kvällen. Då så pass att jag vart tvungen att ställa mig och baka kolakakor med pepparkakssmak innan jag gick och la mig. Baksuget höll i sig även till nästa dag då det stora lussebullebaket gick av stapeln. Nu ska jag krypa upp i sängen och mumsa på en till sista avsnittet av Bron. Himla bra serie om ni inte sett!

Lussebullar
  • 50 g jäst
  • 125 g margarin
  • 5 dl sojamjölk
  • 250 g silken tofu
  • 1 g (två kuvert) saffran
  • 1,5 dl socker
  • ca 16-17 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält margarinet, tillsätt mjölken och låt det hela bli bli fingervarmt. Slå blandningen över jästen och rör runt. Blanda i övriga ingredienser och låt jäsa 45-60 min. Forma degen till önskad fason, som systrarna Voltaire skulle sagt. Låt jäsa ytterligare 45 min på plåt. Pensla med sojagrädde eller sojamjölk blandat med lite sirap. Grädda i ca 10 min i 225˚.

Inga kommentarer: