tisdag 9 juni 2009

Guacamole.

För tillfället sitter jag och smuttar på en mango/banan/apelsin smoothie och äter hembakad brödbulle med gurka i väntan på att klockan ska bli två då jag ska ge mig av till stationen för att ta tåget hem till Småland. Student på torsdag för Jonas lillasyster, jag har en känsla av att jag kommer gråta som ett barn. Dels för att lilla Evelina har blivit så stor, dels för att jag själv blivit ännu större och dels för att ibland så längtar jag tillbaka till min gymnasietid så det värker i kroppen. Och på tal om känslosvall så var jag igår på en fantastisk spelning på Glassfabriken med Mike Hale och Austin Lucas. Oerhört bra, det värmde i hjärtat. Sen var det utomhusbio på Debaser med en dokumentär om Joy Division och det finns nog inget band som kan tränga in i ens själ på det sättet som de gör. Lite ledsen är jag för att jag missar när de visar Heima nästa vecka, men då sitter jag på en trattoria i Rom och käkar mängder med pasta, så jag ska inte klaga.

Sen får vi väl ta och klämma in ett recept med. Guacamole, nam nam. Servera gärna med potatisplättar eller något annat gott. Det är ett ihophöftat recept så det är inte säkert att måtten stämmer helt.


Guacamole
  • 2 avocados
  • ½ röd chilifrukt, hackad
  • 1 vitlöksklyfta, skalad
  • 1 tsk spiskummin
  • ½ tsk paprikapulver
  • 1 msk citronsaft
  • 3 msk soyayoghurt
  • salt
Skala två avocados och lägg fruktköttet i en skål med chilin (spara dock lite till garnering) och vitlöksklyftan. Mixa till en slät kräm. Rör i kryddorna, citronsaften och yoghurten. Smaka av med salt och garnera med den sista hackade chilin. Låt den gärna stå en stund i kylen innan den ska serveras så att smakerna hinner lyftas fram ordenligt.

1 kommentar:

Carro sa...

Jisses va hungrig jag blev när jag läste din blogg. Din sandwich såg gyllene ut, men jag får nog nöja mig med en gb-isglass istället :)