lördag 22 november 2008

Ännu en matblogg och majsgratinerad blomkålsgratäng.

Efter att ha inspirerats av diverse veganbloggare kände jag att det var dags att hoppa på denna trend och starta ett eget litet space att fylla med det jag kränger i mig. Själv är jag vegan på deltid, dvs tills någon stoppar ett paket Ben & Jerry's under näsan på mig eller när jag är hemma hos mamma på besök, kebabsås är ju också svårt att hålla sig borta från t.ex. Men här kommer jag nog mest posta helveganska rätter, med några få undantag.

Majsgratinerad blomkål med stekt tofu
Ett recept ur den fantastiska boken "Ät dig frisk med grön mat" av Kåre Engström och Ola Johansson


Majsgratinerad blomkål (4 port)
  • 500 g blomkål, i buketter
  • 500g frysta majskorn
  • 2 msk olja
  • 0,5 dl vatten
  • 2 tsk salt
  • 1 msk curry
Förväll blomkålsbuketterna i saltat vatten i ett par minuter. Häll av vattnet och lägg dem i en ugnsfast form. Tina majsen genom att skölja den i durkslag i ljummet vatten. Mixa majs, olja, vatten, salt och curry till en krämig sås. Häll såsen överblomkålen. Gratinera i 250° i ca 10 min.
Servera med stekt marinerad tofu och sallad. Yum!

Inga kommentarer: